Jednym z głównych zadań optymalizacji pod kątem wyszukiwarek jest pomoc wyszukiwarkom w lepszym zrozumieniu treści na stronie internetowej, aby mogła ona dostarczać najlepsze wyniki dla zapytania. Jednak tak nie jest, gdy dochodzi do tak zwanej kanibalizacji słów kluczowych. Co to za zjawisko i dlaczego jest znane z negatywnego wpływu na SEO – o tym w dzisiejszym artykule.
Co to jest kanibalizacja słów kluczowych? Kanibalizacja słów kluczowych występuje, gdy witryna ma więcej niż jedną stronę skoncentrowaną na tym samym słowie kluczowym. Kiedy tak się dzieje, zmusza Google do określenia, która strona jest w rzeczywistości najbardziej odpowiednia dla zapytania. Wybierze jeden z nich do wyświetlenia w wynikach i może nie być tym, którego chcesz. Mówiąc inaczej - kanibalizacja treści, znana również jako kanibalizacja słów kluczowych w kręgach SEO, to sytuacja, w której tworzysz posty na blogu i artykuły w swojej witrynie, które są kierowane na te same słowa kluczowe. Być może nie utworzyłeś celowo artykułów kierowanych na podobne słowa kluczowe, ale do Google i innych wyszukiwarek wydaje się, że kierujesz reklamy na te same wyszukiwane hasła. Kanibalizacja słów kluczowych nie jest idealną sytuacją z wielu powodów. W tym poście przeanalizujemy dlaczego, a następnie wskażemy dokładnie, jak rozwiązać ten problem.
Co powoduje kanibalizację treści?
Zjawisko to zwykle nie jest zamierzone, ale po prostu wynika z tworzenia zbyt wielu postów, które są kierowane na podobne słowa kluczowe. Do powstania kanibalizacji treści może się przyczynić kilka różnych działań w ramach tworzenia contentu.
Optymalizacja postów pod kątem używanych wcześniej słów kluczowych.
Nie jest to sprawa z dnia na dzień, najczęściej dzieje się to przez lata, kiedy nowsze treści, które tworzysz w swojej witrynie, zaczynają źle wpływać na dobrze starzejące się i sklasyfikowane treści, które były dość podstawowe.
Pisanie postów kierowanych na bardzo podobne, ale nie identyczne słowa kluczowe. Jest to bardziej subtelny problem, gdy kierujesz reklamy na słowa kluczowe, które są bardzo podobne w sposobie ich odczytywania lub interpretacji.
Pisanie postów dla słów kluczowych, które mają alternatywną intencję wyszukiwania.
Google bardzo dba o to, aby jego wyniki były dobrze dopasowane do intencji użytkownika. Często wiele artykułów skierowanych do określonej niszy może być identycznych pod względem słów kluczowych, ale różniących się intencją użytkownika. Niestety w takiej sytuacji łatwo jest przegrać.
Witryny eCommerce, na których istnieje wiele podobnych kategorii i opisów produktów. Jeśli prowadzisz sprzedaż online, możesz mieć wiele stron produktów, które są kierowane na podobne słowa kluczowe.
Jednym z powodów, dla których wykonujemy pozycjonowanie, jest lepsza kontrola nad doświadczeniem, jakie zapewnia nasza strona internetowa. Kiedy nie współpracujemy z wyszukiwarkami, aby pomóc im lepiej wykonywać swoją pracę (zrozumieć strony internetowe), mają one więcej pracy do wykonania, a wynik może nie być taki, jakiego oczekujemy. Kierowanie tego samego słowa kluczowego na wiele stron witryny wbrew pozorom wcale nie będzie powodować, że wyszukiwarka założy, że Twoja witryna jest bardziej odpowiednia dla tego hasła. Gdy wiele stron internetowych wydaje się zbyt podobnych, może to w rzeczywistości wysyłać negatywne sygnały.
Niska jakość treści - Wyobraź sobie, że napisałeś książkę, która nie była dobrze zorganizowana i zawiera wiele stron powtarzających się treści. Na pewno nie byłby to bestseller. Chcesz na podstawie tej lekcji oferować przydatne i angażujące treści użytkownikom swojej witryny, a tym samym przyciągać do niej linki i odesłania. Co najważniejsze, Google nagradza witryny wysokiej jakości, uporządkowaną treścią.
Zbędne linki zewnętrzne - Załóżmy, że masz w swojej witrynie wiele stron poświęconych ogólnej tematyce motoryzacji, a także masz wiele zewnętrznych witryn zawierających linki do różnych stron poświęconych branży motoryzacyjnej. Twoja witryna byłaby lepsza, gdyby wszystkie te witryny zawierały linki do jednej strony poświęconej ogólnemu tematowi motoryzacji, aby skonsolidować wartość linków do tego tematu, zamiast dzielić ją na wiele stron w witrynie. Nieodpowiednie linki wewnętrzne i tekst zakotwiczenia - Gdy kilka stron jest kierowanych na ten sam temat lub słowo kluczowe, nie możesz wykorzystać wartości linków wewnętrznych i tekstu zakotwiczenia, aby wskazać najbardziej odpowiednią (lub najlepszą) stronę w danym temacie. Niższy współczynnik konwersji Prawdopodobnie z wielu stron na ten sam temat jedna lub kilka z nich generuje lepsze konwersje niż inne (np. pomagając dotrzeć do witryny, która zapewnia pożądane cele biznesowe). Możesz przetestować tę teorię, przeglądając dane w Google Analytics, takie jak śledzenie celów lub śledzenie konwersji e-commerce, lub za pomocą specjalnych, dedykowanych temu narzędzi. Marnowaniem wysiłku jest posiadanie wielu stron o niższej konwersji, które są kierowane na ten sam ruch. Warto wspomnieć, że kanibalizacja słów kluczowych może mieć miejsce, gdy coś tak pozornie prostego, jak tagi tytułu w metainformacji, wydaje się kierować na te same słowa kluczowe, nawet jeśli treść na stronach jest nieco inna.
Jak naprawić kanibalizację słów kluczowych?
Rozwiązanie tego problemu jest teoretycznie proste, ale może wymagać trochę pracy. Wszystko zależy od organizacji.