Nie ulega wątpliwości, że pozycjonowanie to dla laików skomplikowana strategia działań, szczególnie nie to na poziomie podstawowym, ale takie, którego celem jest przyniesienie realnych korzyści względem pozycji danej strony w wyszukiwarkach. Aby tak się stało – działania podejmowane w ramach pozycjonowania powinny się opierać na solidnych podstawach, a jedną z tych najbardziej istotnych jest tytułowa architektura strony.
Architektura strony www to nic innego jak organizacja poszczególnych podstron w ramach witryny. Do najważniejszych elementów całej architektury należą: strona główna, blog firmowy, strony kategorii, strony produktów, inne strony. Aby architektura strony była prawidłowa i jak najlepiej spełniała swoją funkcję (również w kontekście SEO, ale o tym później), można wyróżnić kilka bazowych elementów i są to: linki strony w SERP-ach, doświadczenie (zarówno użytkownika w kontekście UX, jak i samych botów wyszukiwarki) oraz bardzo ważna struktura linkowania wewnętrznego.
Rozumiejąc czym jest architektura strony, łatwiej jest pojąć też dlaczego ma tak ważny wpływ na pozycjonowanie – de facto miejsce domeny wśród wyników wyszukiwań. Dlatego właśnie już podczas tworzenia witryny trzeba pamiętać o tych poszczególnych aspektach, aby stworzone środowisko www jak najbardziej sprzyjało działaniom SEO podejmowanym później przez webmastera, zamiast je utrudniać. Choć kwestia doświadczenia użytkownika i robotów jest tutaj, wśród tych wszystkich czynników najważniejsza – inne też mają znaczenie, dlatego postaramy się po krótce podzielić wskazówkami na temat każdego z tych czynników.
Linkowanie wewnętrzne to czynnik nierozerwalnie związany zarówno z architekturą strony, SEO, jak i innymi kwestiami (doświadczenie użytkownika, boota). Temat ten jest rozległy i dlatego chcąc wznieść linkowanie wewnętrzne swojej strony na wyższy poziom warto się nim bliżej zainteresować i zastosować zdobytą wiedzę w praktyce. W tym miejscu zaznaczymy to, co najważniejsze: linki wewnątrz strony powinny przede wszystkim skupiać się na podstronach o największym priorytecie. Domyślnie jet to strona główna, ale oprócz niej dla każdej witryny mogą być inne – równie ważne. Dzięki takiemu podejściu i tworzeniu linków wewnętrznych zgodnie z powyższymi zasadami daje się wyszukiwarce wyraźny sygnał, że właśnie te strony mają znaczenie i dlatego w dążeniu do wysokich miejsc w SERP-ach powinny być brane pod uwagę w pierwszej kolejności.
Jak wspomniane wcześniej – kwestia doświadczenia internauty – gościa na stronie powinna być jednym z najważniejszych czynników branych pod uwagę zarówno w kontekście architektury strony, jak i samego SEO. Pogłębianie swojej wiedzy w zakresie UX jest tutaj podstawowe. Wyszukiwarki to twór pomyślany dla użytkowników sieci i też zależy im nade wszystko, by było im jak najbardziej komfortowo podczas poszukiwania w sieci potrzebnych treści. Wynika to z prostego faktu: jeśli internauta jest zadowolony tym, co zastanie na stronie www są dużo większe szanse na to, że stanie się jej częstym, a może nawet i stałym goście. Upraszczając cechy strony www przyjaznej w kontekście usera trzeba pamiętać przede wszystkim o tym, by: była łatwa w nawigacji, cechowała ją wysoka szybkość ładowania stron. Takie strony mają szanse na wysokie miejsce w SERP-ach, a w oczach użytkowników będą traktowane jako te, na które warto wracać.
Mówiąc ściślej mowa o tak zwanych sitelinks, czyli dodatkowych linkach prowadzących do witryny (można je znaleźć w SERPach poniżej strony głównej). Ich znaczenie w podejmowanych tematach nie ulega wątpliwości, a szczególnie też gdy chodzi o kwestie takie jak: reputacja marki, współczynnik klikalności, nawigacyjność witryny. Linki witryny znajdą się w SERPach wtedy i tylko wtedy, gdy strona została odpowiednio zbudowana, a zatem – jeśli jej architektura jest prawidłowa. Dzięki ich obecności użytkownik nie będzie miał problemu z szybkim dotarciem do treści, które interesują go najbardziej – a w kontekście samego SEO, no cóż: mając site linki ma się duże szanso by SERP w interesujących nas wynikach wyszukiwania został w istocie zdominowany przez posiadaną stronę.
Możemy je nazywać różnie – boty, roboty, pająki, czy crawlery – ale bez względu na to, jakie damy im imię – zawsze będą jednym z najważniejszych czynników dla wyników w SERP-ach. W końcu ich nadrzędnym działaniem jest penetrowanie strony, aby zdecydować czy ma się znaleźć w indeksie i na jakiej pozycji – względem konkretnych informacji. Ich nadrzędnym celem jest zadowolić użytkowników wyszukiwarek jak najszybszymi i najbardziej dokładnymi wynikami, a Twoim jako dewelopera powinno być zadowolenie botów – uzyskane właśnie poprzez stworzenie jak najbardziej przyjaznej dla nich architektury strony. Oddzielenie jednego od drugiego jest po prostu niemożliwe. Uwaga na koniec: mimo tak wielkiego znaczenia botów – w tworzeniu strony nigdy nie stawiaj ich zadowolenia ponad oczekiwania usera z krwi i kości.