Dd czego zależy ranking i pozycjonowanie naszej strony.

  • Autor: Wojtek
Popraw swoje pozycjonowanie
Popraw swoje pozycjonowanie

Czyli Jak rozszyfrować Google?

Wyszukiwarka google od lat jest rozwijana a jej algorytmy wyszukiwania udoskonalane są z roku na rok. Wyszukiwarka google została założona w 1998r i od samego początku służyła do przeszukiwania wielkich ilości danych zgromadzonych na serwerach. Początkowo działała na rynku amerykańskim później sukcesywnie rozwijała swój zasięg. Pierwsza wersja działała na zasadzie analiz hipertekstowych, polegających na analizie treści stron wrzucanych do sieci. Dane są analizowane a następnie w pierwszej wersji stroną nadawany był PageRank który pozwalał na szybsze wyszukiwanie i wyświetlenie wyników. Pierwsze algorytmy ze względu na ograniczoną moc obliczeniową w stosunku do dzisiejszego rozwoju sprzętu, rozproszonych baz danych google bazowały głównie na znacznikach html znajdujących się w tzw. head strony czyli nagłówku pobierając z niego głównie klucze i opisy strony. Dzięki nim w zasadzie każda domena była klasyfikowana w google i szufladkowana do danego działu. Dlatego pierwsze pozycjonowanie czyli SEO opierało się tylko na optymalizacji strony. Przypomnijmy jeszcze że w pierwszych latach XXI wieku w polsce internet z racji jego dostępu nie był tak oblegany i popularny jak obecnie. Nie było dostępu szerokopasmowego internetu, wielu ludzi korzystało z internetu tylko w pracy, szkole lub na uczelni, a o smartfonach i dostępie internetu w telefonie można było zapomnieć. Co za tym idzie w tych latach dopiero tworzyły się pierwsze witryny, serwisy internetowe. Dzięki temu działania opisane powyżej w zasadzie w 70% wystarczały aby nasza strona znalazła się wysoko w rankinagach wyszukiwań google.

W tym czasie rozwój techniki dostępnych mocy obliczeniowych procesorów i powierzchnie dyskowe rozwijały się w bardzo mocnym tempie i oczywiście wielki sukces google na rynku wyszukiwarek. Pozwoliło to google na proporcjonalnie wielki rozwój, dzięki czemu google mogło gromadzić coraz więcej danych, coraz więcej danych również miało do analizy. Do tego oczywiście doszedł rozwój infrastruktury internetu, bez której nawet najlepsze algorytmy by nie zadziałały ponieważ nie było by komu wyszukiwać stron. Wszystkie te czynniki wpłynęły rozwój świadomości społeczeństwa, oraz firm, które dzięki internetowi są w stanie w szybki sposób dostrzec do potencjalnego klienta, podając mu swoją ofertę swoje produkty na ekranie jego komputera czy jak obecnie ekranie telefonu. Spowodowało to że internet „spuchł" do kwadratu a pozycjonowanie stron które było znane na początku stało się nieefektywne. Oczywiście nie do końca tak było ponieważ google na szczęście nie śpi i cały czas rozwija swoje algorytmy. Dzięki tym wszystkim czynnikom, które złożyły się od początku 2000 roku, wyszukiwarka dołożyła następnie analizę wszystkich tekstów na stronie przez co była przez cześć środowiska nazywana wyszukiwarką tekstową, następnie idąc dalej google stworzyło algorytmy które nie tylko przeszukują wszystkie teksty na stronie ale również „czytają" teksty na obrazkach czy zdjęciach. Kolejnym krokiem, który został wykonany przez google było wprowadzanie coraz to nowszych silników wyszukiwania, które miały poprawić jakość wyszukiwanych stron, tak aby użytkownik jak najmniej czasu tracił aby znaleźć coś co go interesuje. W pozycjonowaniu stron takie zmiany były zauważalne wahnięciem pozycji w danych stron w wynikach wyszukiwania. W następnych latach google zaczęło w zasadzie narzucać trendy tworzonych stron wymuszając odpowiednią jej budowę, strukturę, zaczęło stosować mikro-dane, a wszystko to po to by jak najlepiej i dokładniej klasyfikować strony.

Do tego doszło jeszcze czytanie grafiki i jej klasyfikacja oraz oczywiście wyszukiwanie podobieństw. Następnym krokiem, który wprowadziło google było przeszukiwanie internetu w poszukiwaniu tzw stron responsynych, które są bardziej premiowane od stron zwykłych. Responsywnych czyli jakich ktoś zapyta, czyli takich które dostosowują się do danego urządzenia na którym są przeglądane. Chodzi o to by strona internetowa którą otworzymy na komputerze na monitorze o rozdzielczości full-hd czy hd czy innej, jak i na tablecie czy smartfonie wyświetlała się poprawnie, nie tak samo ale poprawnie. Co to oznacza? Oznacza to, to że nagłówki nawigacja i teksty powinny być tak dobrane pod daną rozdzielczość by mieściły się na ekranie a ich wielkość była taka by dało się ją przeczytać. Oczywiście strona na komputerze i na smartfonie może się różnic, tzn ze względu na rozmiar i ograniczenia smartfona niektóre elementy mogą być ukryte, by strona ładowała się szybko i zajmowała mniej pamięci telefonu. Kolejnym czynnikiem jakie wprowadziło google to czas ładowania się strony, jest to parametr, który premiuje wszystkie szybkie strony, nie przeładowane nad zbyt grafiką czy filmami, oraz strony które są umieszczone na szybkich serwerach. Także jak widzimy obecnie składowych które mają wpływ na pozycjonowanie strony jest bardzo wiele, a jest to ułamek który opisałem, i oczywiście nie należy zapominać o tym iż google ciągle się rozwija i wprowadza nowe algorytny i ulepszenia. Do pozycji strony należą również działania poza stroną, wartościowe linki zewnętrzne do strony, bezpieczeństwo domeny poprzez zakup certyfikatu, mapa witryny, czy też odpowiednie linkowanie wewnętrzne, oraz wiele innych czynników które zostały opisane w poprzednich artykułach lub zostaną przez nas opisane w następnych.

Jedno jest pewne aby ranking naszej strony w google był jak najwyższy należy spełnić podstawowe zasady: Domena – musi być nowa lub z odpowiednim autorytetem, należy unikać domen spalonych, które mają złą historię. Hosting – szybki, bezpieczny, ze stałym nadzorem administratora. Strona – wykonana w standardach google, responsywna, szybko się ładująca, odpowiednio zabezpieczona (tak by nie została zhakowana i zawirusowana). Słowa kluczowe – należy dobrać optymalne słowa kluczowe i zoptymalizować serwis. Teksty na stronie – unikalne autorskie, ważne by nie były skopiowane, ani zdublowane. Ilość podstron – im większy serwis tym lepiej. Certyfikat SSL – dodatkowy plus w pozycjonowaniu strony, google promuje bezpieczne strony a certyfikat szyfruje nam połączenie z serwerem i przekazywane dane. Zaplecze zewnętrzne. Polecam rozwiązania kompleksowe i korzystanie z usług profesjonalistów, którzy od lat śledzą poczynania wyszukiwarki google i starają się być na bieżąco z nowościami i rozwiązaniami w cyfrowym świecie internetu.