Wpływ czasu ładowania na pozycjonowanie

  • Autor: Mariusz
czas ladowania strony sklepu na pozycjonowanie
czas ladowania strony sklepu na pozycjonowanie

W jakim stopniu pozycjonowanie sklepu i strony zależy od jego czasu ładowania

Czy w dobie wszech obecnie dostępnego szybkiego internetu, łącz światłowodowych, technologii mobilnych LTE i 5G ktokolwiek jeszcze bierze pod uwagę taki istotny element jak prędkość wczytywania się strony? Czy i w jakim stopniu od tego czynnika zależy jeszcze pozycjonowanie? Czy przejmowanie się każdym przesyłanym kilobajtem danych ma w 2019 roku jeszcze jakikolwiek sens? Monitory fullHD i coraz częściej stosowane monitory 4K wymuszają dostarczania materiałów graficznych w coraz lepszych rozdzielczościach i dobrej jakości, podobnie się ma z filmami umieszczanymi na stronach i sklepach i działających w głównej mierze w formacie html5 video. Z jednej strony oczekiwania odbiorców na coraz ciekawszą formę i treść oferowaną na stronach internetowych oraz sklepach, z drugiej strony potencjalnie ograniczenia czasu ładowania się dostępnych treści przyczyniają się to coraz częstszego zastanawiania się co należy zmienić, na co zwrócić uwagę aby nasze strony i sklepy nie tylko ładnie i atrakcyjnie wyglądały, lecz również aby ich treść była szybko i łatwo dostępna na każdym urządzeniu, w tym mobilnym. Osobną również kwestią jest fakt jaki wpływ ma czas ładowania strony na pozycjonowanie w Google.

W tym artykule poruszymy kwestię istotnych elementów oraz wskazówek, które dotyczyć będą prędkości ładowania się strony. Czym zatem tak naprawdę jest prędkość wczytywania się (ładowania) naszej strony? Jest to niezwykle czytelny wskaźnik, który opisuje nam jak szybko wgra się dana strona czy podstrona, czyli określa realny przedział czasu jaki osoba odwiedzająca stronę poczekać aby uzyskać pełny dostęp do treści na niej zawartych. Z racji tego, iż większość ludzi jest z natury niecierpliwa, w łatwy sposób można dojść do wniosku, że mało kto lubi długo czekać, zatem im dłuższy czas wgrywania się strony tym gorzej, im krótszy - tym dla każdego lepiej. Jaki to ma związek i wpływ na pozycjonowanie? Google zawsze wychodziło na przeciw przede wszystkim użytkowników. Premiowanie stron z unikalną treścią, łatwą i intuicyjną nawigacją to tylko niektóre z czynników które roboty wyszukiwarki Google biorą pod uwagę aby zwrócić odbiorcom w wynikach te strony, które spełniają jak najwięcej parametrów sprzyjających użytkownikowi. Z racji tego, iż czas ładowania się strony jest jednym z istotnych parametrów mających wpływ nie tylko na komfort korzystania z sieci ale i możliwości w miarę szybkiego porównania ofert, Google bierze pod uwagę wyżej wymieniony parametr jako istotny element mający wpływ na pozycjonowanie. Idąc dalej tym tropem należy zastanowić się nad korelacją czyli związkiem występującym bezpośrednio pomiędzy prędkością (szybkością) ładowania się serwisu a istotnym parametrem jakim jest współczynnik konwersji w sklepie online. Istnieją badania dowodzące i obrazujące nam jaki wpływ ma skrócenie czasu ładowania podstron sklepu internetowego na konwersję, czyli jak czas w gruncie rzeczy przekłada się bezpośrednio na ilość składanych zamówień i kupowanych produktów. Mowa tu oczywiście na badaniach prowadzonych w sklepach świadczących sprzedaż na większą skalę, gdyż tylko w takim przypadku można zdobyć interesujące i wymierne statystyki. Z badań prowadzonych przez agencje obsługujące największe na świecie platformy handlu online wynika iż już skrócenie czasu ładowania się strony o symboliczną jedną sekundę powoduje proporcjonalnie wzrost konwersji o 2-3 procent! Aby to zobrazować wystarczy przyjąć dane wyjściowe konwersji pierwotnej, jeśli wynosiłaby ona statystycznie 10% (100 zamówień na tysiąc odwiedzin sklepu) to skrócenie czasu ładowania się sklepu spowodowało wzrost konwersji do 13% (czyli już mamy 130 zamówień na 1000 wejść na sklep) - 30 zamówień więcej tylko dzięki skróceniu czasu ładowania się sklepów internetowych.

Z kolei analiza zbiorcza samej wyszukiwarki Google jasno obrazuje, iż przeciwne zjawisko (czyli wydłużenie się czasu wczytywania danej strony) ma bardzo negatywny wpływ na współczynnik odrzuceń (czyli późniejszego spadku konwersji), wymownym faktem są dane, które ilustrują iż każde wydłużenie czasu o dosłownie pół sekundy, powoduje zwiększenie współczynnika odrzuceń (czyli rezygnacji wyjść ze stron - opuszczeń) prawie o 21 procent. Jest to bardzo wymowna wartość dlatego skoro Google przeprowadza takie analizy to zapewne bierze parametr jakim jest czas w momencie rankingowania naszego sklepu czy strony. Dlatego można zauważyć jasną korelację pomiędzy czasem dostępu do informacji na stronie (czy do oferty produktów na sklepie) i jej bezpośrednim wpływie na pozycjonowanie.