Jak zwiększyć ruch w sklepie internetowym? Optymalizacja kluczem do sukcesu.

  • Autor: Bartosz
jsk zwiekszyc ruch w sklepie internetowym poradnik optymalizacji i pozycjonowania
jsk zwiekszyc ruch w sklepie internetowym poradnik optymalizacji i pozycjonowania

Punkt wyjścia - zbadaj słowa kluczowe w celu ukierunkowania pozycjonowania

Nie od dziś wiadomo że trafnie dobrane frazy kluczowe są niczym jak kierunkowskazy za pomocą których klienci docierają w punkt docelowy którym jest nasz sklep internetowy. Każda osoba zajmująca się handlem w internecie pragnie aby jej strony internetowe za pomocą których odbywa się sprzedaż zdalna, były odwiedzane przez możliwie jak najbardziej liczną grupę potencjalnych kupujących - dlatego istotne jest zwiększenie widoczności strony z możliwie jak największym zakresie zapytań. Kierunkowskazy, którymi są słowa kluczowe odgrywają dwie fundamentalne role - mają one bowiem znaczenie nie tylko dla wyszukiwarki ale również muszą opierać się o zbadanie rynku i podlegać systematycznej optymalizacji pod kątem zmieniających się trendów żywych użytkowników.

Jakimi narzędziami badać słowa kluczowe?

Najbardziej popularnymi aplikacjami służącymi do prześwietlania słów kluczowych oraz ich rozbudowy, właściwego doboru oraz optymalnego zastosowania na stronach i sklepach internetowych są takie programy jak Keywords Planner udostępniany przez wyszukiwarkę Google oraz inne takie jak na przykład Surffer albo równie dobry i skuteczny Senuto. Opieranie się o zmieniające się trendy związane ze słownikiem słów i ich pulą zmienną w czasie i sezonach pomoże nam zbudować fundament fraz o które opierać się będzie nasza długofalowa strategia związana z późniejszą rozbudową treści na stronie w celu wzmocnienia potencjału pracującego na poczet dobranych fraz.

Gdzie wykorzystać dobrane pod pozycjonowanie słowa kluczowe

Aby wyszukiwarki znalazły powiązania pomiędzy słowami kluczowymi, które mamy w głowie a strukturą serwisu w taki sposób aby był zauważone i odpowiednio interpretowane przez silniki i skrypty indeksujące, należy opierać się o semantykę kodu - w tym celu mamy spore pole do popisu gdyż brane są pod uwagę wartości i treść takich elementów na stronie jak meta tagi z tytułami stron (oraz kategorii i podstron), odpowiednia semantyka chronologia nagłówków będących uporządkowanym nośnikiem słów kluczowych a także uwzględnianie i wykorzystywanie odpowiedniego nazewnictwa w strukturze linków i adresów URL oraz umiejętne wykorzystanie odpowiednich metatagów branych pod uwagę przez roboty i będących elementarnym czynnikiem indeksującym.

Umiejętne lokowanie słów na stronie

Słowa kluczowe z punktu widzenia copywritera zajmującego się redagowaniem treści dla danego serwisu powinny być w wielkim uproszczeniu traktowane jako nagłówki artykułów pod kątem których ma być w późniejszym czasie tworzony kontent popierający (i obojętne czy to jest specjalistyczny blog będący aktywnym filarem aktualizacyjnym serwisu głównego danego przedsiębiorstwa, czy np. inne przestrzenie takie jak opisy produktów w sklepie internetowym etc.). Im większa objętość prozy pisanej i  wartościowych treści rozwijających dane zagadnienie niesione przez frazy kluczowe tym lepiej. Wyszukiwarki biorą pod uwagę ilość materiału publikowanego na danych serwisach, oraz i merytoryczną wartość i istotne znaczenie dla osób przeszukujących sieć. Nie ma znaczenia większego ile razy słowa kluczowe pojawią się na stronie - powinny być uwzględniane w kontekście naturalnego występowania tekście. Należy zatem unikać przeładowywania kontekstu słowami - im szersze i bogatsze otoczenie tekstu pisanego w kontekście wybranych zwrotów tym lepiej.

Podstrony produktowe jako znakomity nośnik kontentu

Zapewne każdy z nas kiedyś szukał interesujących nas treści dotyczących danego produktu czy usługi. Na których stronach skupialiśmy swoją uwagę? Napewno na tych gdzie znaleźliśmy wyczerpujący zakres informacji na dany temat. Rzetelny pakiet informacji podany w jasny i czytelny oraz estetyczny sposób tworzy wartość danego serwisu. Agencje pracujące nad coraz to lepszym sposobem publikacji informacji ukierunkowały swoje działania biorąc pod uwagę czynnik ludzki. Albowiem to właśnie ludzie będą stanowić odbiorców na sprzedawane przez twoją firmę produkty i usługi. Dlatego warto brać pod uwagę nie tylko ich intencje, ale i brać pod lupę ich oczekiwania i zachowania prowadzące do podejmowania takich czy innych decyzji zakupowych. Częstym błędem w przypadku tworzenia opisów produktów w sklepach oferujących tożsame produkty (np. konkretny model pralki czy lodówki danego producenta) jest powtarzalność opisów na zasadzie kopiowania. Zwykle jest to surowy wyciąg parametrów technicznych i lakoniczna ilość danych. Co gorsza- kolejne sklepy wprowadzają do swojej oferty produkty typowe powielają te same błędy kopiując w nieskończoność ten sam zakres informacji. Konkurencyjność sklepów internetowych powinna wynikać z indywidualnego podejścia nawet w przypadku sprzedaży produktów powtarzalnych. Niewątpliwie przestrzeń związana z opisami na podstronach produktowych jest jednym z możliwie najlepszych miejsc do lokowania cennego i wartościowego kontentu. Kolejnym utrudnieniem jest natomiast rotacja produktów - oczywiście można poświęcić swój czas na tworzenie sporej ilości wyczerpujących tematykę danego produktu, ale co z tego jeśli rotacja produktów w sklepie internetowym jest na tyle dynamiczna że życie danego produktu na wirtualnej półce jest krótkie? Szkoda aby nasza praca poszła na marne i tworzone przez nas pisane ręcznie teksty pracowały na nasze pozycjonowanie tylko przez krótki okres czasu po zaindeksowaniu. O tym krok niżej.  

Czy warto usuwać niedostępne już produkty ze sklepu internetowego?

Wracając do punktu wcześniejszego - co zrobić aby tworzone przez nas opisy produktów (oraz ich potencjał jakościowy i ilościowy z punktu widzenia pozycjonowania) nie poszedł na marne w momencie wyjścia danego produktu z obiegu? Wiele sklepów o rozbudowanej strukturze asortymentu dbając o przejrzystość swojej oferty, czyści oferowane przez sklep produkty już niedostępne. Czy warto to robić? Jeżeli w przeszłości poświęciliśmy swój czas na tworzenie opisów produktu, warto to zachować. Co więcej - strategicznie patrząc warto tworzyć opisy produktu w sposób uniwesalny czyli taki wspierający całą gamę produktów w danej kategorii. Tym samym w momencie gdy dany produkt zniknie z oferty - wystarczy zachować go w strukturze serwisu tak aby podstrony z nim związane dalej były indeksowane przez Google oraz wyszukiwane przez użytkowników za sprawą optymalnej wielkości kontentu. Wystarczy jedynie wyłączyć możliwość bezpośredniego zakupu i uzupełnić informacje że produkt został wycofany lub jest chwilowo niedostępny. Dzięki temu zachowamy bieżące pozycjonowanie ilość tekstów w nie wprowadzimy Klienta w błąd.

Postaw na opisy kategorii - pozycjonuj grupy produktów

Jeżeli nasz sklep internetowy dostarcza naszym klientom produkty mogące mieć swój wspólny mianownik którym będzie kategoria czy grupa wyróżniająca - wówczas dobrym sposobem na optymalizację jest skupienie swojej uwagi na tworzeniu rzetelnego materiału opisowego dla całego worka produktowego. Nie musimy skupiać się wyłącznie na konkretnym modelu czy egzemplarzu - bierzemy pod uwagę natomiast całą kategorię i staramy się już w jej opisie zawrzeć możliwie jak najszerszy pakiet informacji. Oczywiście nie szkodzi nic na przeszkodzie aby pod kątem pozycjonowania zasygnalizować o konkretnym modelu / produkcie czy nawet umieścić odpowiedni odnośnik czy link do danego produktu. Wiele współczesnych dużych graczy na rynku e-commerce inwestuje w tworzenie stałego trzonu którym są wartościowe teksty w odniesieniu do grup produktowych przez nich oferowanych. Pomimo tego że rotacja produktów w sklepie jest duża - zmieniają się nie tylko modele (może zwiększać się również ich ilość), elementem stałym i fundamentem stabilności są właśnie treści opisujące kategorię jako silny czynnik mający ugruntować pozycjonowanie wybranej gałęzi asortymentu sprzedawanego przez dany sklep internetowy.

Zobacz również