SEO dla content marketingu w sektorze B2B - co warto wiedzieć i jak robić takie pozycjonowanie?

  • Autor: Teresa
sektor B2B jak robić takie pozycjonowanie stron w B2B
sektor B2B jak robić takie pozycjonowanie stron w B2B

Pozycjonowanie, SEO, Search Engine Optimization – bez względu jak nazwać to zadanie, w każdej odsłonie polega na poprawianiu, dostosowaniu i tworzeniu treści w taki sposób, aby podczas przeszukiwania Internetu mogli ją znaleźć Twoi odbiorcy docelowi – osoby kupujące w rozumieniu content marketingu. Istnieje wiele ważnych, zakulisowych szczegółów, które należy uwzględnić na swojej stronie internetowej, o których powinien wiedzieć każdy twórca stron internetowych lub specjalista od marketingu treści B2B. Właściwe opanowanie tych podstaw technicznych zmaksymalizuje Twoją widoczność w wyszukiwarkach.

Czy na pewno wiesz, jak działa Google?

Wiele osób poświęciło swoje życie zawodowe, próbując dowiedzieć się, czego Google szuka w witrynach i treściach, w jaki sposób przypisuje uprawnienia i jak ocenia strony, aby oszukać ten system. Szukają nieuchwytnej magicznej techniki, która zagwarantuje wyniki dla każdej strony. Jest to jednak niewłaściwe podejście i często prowadzi do nieuczciwych technik SEO, w wyniku których Google mocno karze te strony i blokuje wyświetlanie witryn w swoich wynikach. To także niekończąca się „walka z wiatrakami”, ponieważ Google stale zmienia swoje algorytmy (nawet około 500-600 razy w roku!), co oznacza, że podstępna technika, która działa w jednym miesiącu, nie zadziała w następnym. Wydaje się to beznadziejne – jak więc nadążyć za Google?

SEO i pozycjonowanie – to jest odpowiedź!

Odpowiedź jest w rzeczywistości niesamowicie prosta. Po prostu zadaj sobie pytanie, co Google próbuje zrobić? Jaki jest powód istnienia tego tworu? Każda wyszukiwarka nieustannie stara się dostarczać wyniki, których potrzebuje konkretny internauta. Celowe jest tutaj zastosowanie słowa „potrzeby”, ponieważ jednym z największych wyzwań dla wyszukiwarek jest interpretacja tego, co użytkownik wpisał – co może być niejasne, źle ustrukturyzowane lub niejednoznaczne. Ponadto muszą to być wyniki wysokiej jakości, pochodzące z wiarygodnego źródła. Dlatego właśnie wszystkie zmiany algorytmu Google są ukierunkowane na ten jeden cel, jakim jest znalezienie wysokiej jakości, autorytatywnych treści, które odpowiadają na zapytanie wyszukującego. Chcąc za tym nadążyć nie ma lepszego rozwiązania, niż postępować dokładnie w ten sam sposób – według narzuconego klucza. Reasumując: wynika z tego, że aby znaleźć się w tych wynikach, musisz zapewnić działającą witrynę, z którą Google może współpracować, jasny temat, wokół którego jest napisany Twój post, a co ważniejsze – dobrej jakości, użyteczną treść dedykowaną dla swoich klientów z sektora B2B w tym przypadku. Zgodnie z tą strategią powinieneś pojawiać się w wynikach wyszukiwania bez względu na to, jakich technik i procesów używa Google.

Zoptymalizowany i poprawny kod oraz szybkość ładowania - Ważne jest, aby Twój blog poświęcony contentowi B2B był tworzony za pomocą systemu zarządzania treścią (CMS), który tworzy strony internetowe, które są poprawnie zakodowane. Poprawnie będzie tutaj oznaczać zarówno przejrzyście, jak i przy minimalnej ilości kodu. Jakość kodu i szybkość dostarczania treści to czynniki, na podstawie których Google decyduje, czy treść pochodzi z renomowanego źródła. Szybkość ładowania strony można łatwo sprawdzić za pomocą narzędzia Google Page Speed Insights.

Metatagi - Niemniej ważne jest, aby te tagi w kodzie posta na blogu były odpowiednio zdefiniowane – ręcznie lub automatycznie przez system zarządzania treścią. Po pierwsze, spójrzmy na metatag, który nie ma wpływu na ranking strony, ale mimo to jest niezwykle ważny: chodzi o tag metaopisu. To właśnie ten fragment tekstu zawiera opis, który jest wyświetlany w wynikach wyszukiwania. Zatem jego wartość jest bezcenna, ponieważ to Twoja szansa na sprzedanie swojej treści potencjalnemu odwiedzającemu. Metaopisy powinny odzwierciedlać sens Twoich treści i zawierać słowa kluczowe tworzące część naturalnego zdania. Chociaż tego rodzaju opisu de facto mogą mieć dowolną długość, lepiej przyjąć, że nie powinny być zbyt długie, ponieważ wyszukiwarki zwykle wyświetlają tylko pierwsze 160 znaków. Skuteczny, dobrze napisany metatag może:

  1. przyciągnąć uwagę,
  2. skłonić internautów do kliknięcia tego najważniejszego linku do Twojej treści

Innym ważnym metatagiem jest „Title Tag”, ponieważ pojawia się on również w wynikach wyszukiwania jako najodważniejszy i najbardziej oczywisty element. Często jest generowany automatycznie na podstawie tytułu Twojego bloga, ale może być inny. Tag tytułowy powinien zawierać słowa kluczowe i podlegać tym samym zasadom, co przy tworzeniu tytułów blogów. Im słowo kluczowe znajduje się bliżej początku tytułu, tym bardziej prawdopodobne jest, że znajdzie się ono w rankingu dla tego zapytania wyszukiwania opartego na słowach kluczowych. Tagi tytułu powinny mieć około 50-60 znaków. Ponownie warto podkreślić, że napisanie świetnego tagu tytułowego przyniesie korzyści i zwiększy ruch w Twoich treściach. Istnieje wiele innych typów metatagów, których możesz użyć, ale ograniczenie ich do absolutnego minimum pomaga skrócić czas ładowania.

Adresy URL i kanoniczne adresy URL - Adresy URL powinny być krótkie, opisowe i zrozumiałe – najlepiej bez symboli i cyfr. Duplikaty treści szkodzą SEO, ale wiele systemów zarządzania treścią tworzy wiele adresów URL do tej samej treści. Niestety, wyszukiwarki uznają to za spam, zduplikowaną treść. Aby jednak temu zaradzić, możesz określić kanoniczny adres URL – „preferowany” adres URL, który odwołuje się do jednej strony głównej, do której Google ma zaindeksować i przypisać PageRank.

Strony internetowe przyjazne dla urządzeń mobilnych - Innym czynnikiem używanym przez wyszukiwarki jest responsywność lub przyjazność dla urządzeń mobilnych. Nawet jeśli zignorujesz wymóg SEO, nierozsądnie byłoby ignorować ogromny wzrost liczby osób (w tym kupujących B2B) korzystających z telefonów komórkowych i tabletów do przeglądania sieci. Wielu twierdzi, że zbliżamy się do punktu, w którym powinniśmy najpierw projektować stronę na urządzenia mobilne. Upewnij się więc, że Twoja witryna jest responsywna – zawsze warto przeglądać zawartość na jak największej liczbie różnych urządzeń. Te zabiegi pozytywnie wpłyną na pozycjonowanie i na pewno nie będzie to zmarnowany czas.

Odpowiednio dobrane słowa kluczowe

Badanie słów kluczowych to jeden z elementów strategii marketingu, którego możesz użyć, aby znaleźć Cię wśród osób szukających tego, co robisz. Jednak warto zapamiętać, że podejście do wyszukiwania słów kluczowych dzisiaj mocno różni się od tego, jak to wyglądało jeszcze zaledwie kilka lat temu. Dzisiaj polega to na przekształceniu problemów i ambicji klientów B2B w strategiczne słowa kluczowe przydatne do wykorzystania w treści Twojej witryny, która w ten sposób zadowoli zarówno Twoich potencjalnie idealnych klientów, jak i wyszukiwarki. Kiedyś można było zidentyfikować słowo kluczowe, rozmieścić je w treści i zobaczyć, jak duży jest ruch.

Inaczej wyszukujemy – Google na to odpowiada, teraz Twoja kolej!

Zmienił się sposób wyszukiwania informacji w Internecie. Dzisiaj Internauci zadają pytania i oczekują, że Google dokładnie wie, czego chcą. Zostało to wzmocnione przez rozwój wyszukiwania mobilnego i głosowego, co powoduje, że zapytania stają się coraz bardziej konwersacyjne. Teraz w wyszukiwaniu chodzi bardziej o intencje niż o konkretne słowa kluczowe. Google musiał więc dostosować swój algorytm, aby analizował frazy zamiast słów kluczowych, aby dostarczać odpowiednie treści. Teraz Google pokazuje treści, których naprawdę szukają użytkownicy, niekoniecznie treści najbardziej dopasowane do słowa kluczowego w ich zapytaniu.

Czy to oznacza, że słowa kluczowe stały się mniej wydajnym narzędziem do optymalizacji i pozycjonowania apropo wyszukiwarek (SEO)?

Krótko mówiąc, nie. Słowa kluczowe nadal zajmują kluczowe miejsce w strategii SEO. Firmy – w tym w branży B2B muszą jednak mądrzej podejść do sposobu, w jaki z nich korzystają. Dzisejsza zmiana oznacza główne przejście od SEO skoncentrowanego na słowach kluczowych do SEO skoncentrowanego na temacie. Zamiast patrzeć na konkretne słowa kluczowe, podejście oparte na klastrach tematycznych umożliwia głębsze pokrycie podstawowego zakresu tematów związanych z Twoją marką. Typowym sposobem strukturyzowania zawartości klastra tematów jest użycie jednego dużego fragmentu treści obejmującego główny temat, znanego jako strona filarowa. Strona internetowa filarowa jest wspierana przez szereg treści klastrowych, m.in. posty na blogu, z których każdy zagłębia się w jeden z Twoich podtematów. Możesz więc mieć na przykład wpis na blogu o zaletach współpracy z agencją marketingową. Strona filaru zawiera linki do każdego posta na blogu, który z kolei odsyła do strony filaru za pomocą tego samego słowa kluczowego z hiperłączem.

Słowa kluczowe – to nadal ma i będzie mieć znaczenie!

Słowa kluczowe nigdzie się nie wybierają. Zmienia się jednak sposób, w jaki wykorzystujesz je jako część strategii marketingu przychodzącego. Skoncentruj się na zrozumieniu intencji zapytań użytkownika oraz w odpowiedzi na nie - tworzeniu przydatnych i interesujących treści, które mu faktycznie pomogą. Korzystając z modelu klastrów tematycznych, możesz: po pierwsze: zwiększyć i polepszyć pozycjonowanie stron internetowych tak aby zasygnalizować wyszukiwarkom autorytet i trafność swoich treściach , po drugie: dać się znaleźć osobom szukającym tego, co dokładnie oferujesz.

Ponieważ stajemy się bardziej zależni od sztucznej inteligencji w sposobie wyszukiwania informacji, a wyszukiwarki stają się coraz bardziej wyrafinowane – musisz być świadomy tego, że sposoby najlepszego wykorzystania słów kluczowych w celu przyciągnięcia klientów do Twojej witryny będą nadal ewoluować. SEO może wydawać się trudnym tematem, jednak nieuniknionym dla wszystkich biznesów, również tych związanych z branżą B2B. Z biegiem lat wyszukiwarki udoskonaliły swoje algorytmy - dlatego, dzisiaj, aby generować wiarygodne wyniki, czyli takie, które lepiej odpowiadają na zapytania wyszukiwarek, coraz ważniejsza jest tworzenie dobrej jakości, odpowiednich treści. Muszą one celować przede wszystkim w potrzeby grupy docelowej, a Google to doceni. Potrzebujesz pomocy w tym zakresie? Zapraszamy do kontaktu z Exponet Bielsko-Biała.

Czytaj również: