Landing Page i inne typy stron

  • Autor: Marta
Wykonywanie Landing Page
Wykonywanie Landing Page

Jakie wyróżnia się typy serwisów w internecie

Strony internetowe wydają się być nieodłącznym elementem naszego codziennego życia, podobnie jak social media czy ogólnie pojęty internet i podłączenie do sieci. Strony internetowe oferują nam wiadomości, produkty, usługi czy informacje, których potrzebujemy lub w danym momencie szukamy a sam internet jest pierwszą rzeczą, po którą sięgamy, gdy potrzebujemy pomocy. Strona internetowa jest dokumentem wyświetlanym i dostępnym w sieci internetowej, co większe czy bardziej rozbudowane przekształcają się w witryny, portale czy serwisy. Każda strona internetowa składa się z wielu elementów, zwanych kontentem, jak na przykład tekst, grafiki, zdjęcia, animacje, odnośniki, a także samej oprawy graficznej strony, czyli jej koloru, animacji przejść czy układu graficznego. Stroną internetową można nazwać zarówno jednostronicową wizytówką, jak i wielowarstwowym portalem z wymyślnymi animacjami i podstronami. Aby dostać się na wybrana stronę internetową musimy w wyszukiwarkę wpisać jej adres, czyli tak zwaną domenę. Pierwszą rzeczą wyświetlająca się po odwiedzeniu domeny jest tak zwany home page, czyli strona domyślna, od której odnośniki zaprowadzić nas mogą w bardziej spersonalizowane wyszukiwania. Strony internetowe pisane są różnymi językami programowania, i każda z nich ma określony cel, który ma spełnić. Strony internetowe funkcjonują w sieci World Wide Web, która umożliwia publikowanie treści w internecie. Strony internetowe są obecnie pierwszą rzeczą, po którą sięgamy, gdy szukamy odpowiedzi na nasze problemy czy pytania, więc ważna jest dla nas łatwa obsługa witryn, których używamy. Należy pamiętać, że każda strona internetowa jest tworzona pod oczekiwania internautów, powinna więc spełniać wszystkie ich wymagania, jak na przykład szybkie ładowanie, czytelność i łatwość zdobycia pożądanych informacji. Strony internetowe oferują wszystko od informacji, przez możliwość zakupu, pracy czy prowadzenia dyskusji, czasem kilku rzeczy symultanicznie. Tworząc stronę internetową priorytetem powinno być więc zachęcenie internautów do skorzystania z naszej strony. Taka zachętą może być unikalność strony, oferta, którą na niej przedstawimy, informacje, które będą na niej zamieszczone lub jakość korzystania z niej. Dla firm oznacza to atrakcyjną stronę z atrakcyjną oprawą graficzną, jasno przedstawioną ofertą i potrzebnymi informacjami oraz pewną doza informacji o firmie, w końcu klienci chcą wiedzieć z kim mają do czynienia; w takim wypadku przydatna jest zakładka „o nas”, która pozwala firmie opowiedzieć nieco o swoim doświadczeniu, historii czy sposobie działania. W skrócie – strona „wizytówka” w obecnych czasach nie przejdzie, kiedyś firmę odwiedzało się osobiście w jej siedzibie, teraz odwiedza się ja osobiście przez internet, na jej stronie internetowej. Przysłowiową wizytówką może być o najwyżej strona główna, podstrony powinny być czytelnie rozłożoną ofertą firmy, która kiedyś zostałaby nam przedstawiona podczas wizyty w placówce stacjonarnej. Nawet jeżeli jesteśmy właścicielem małej firmy lub dopiero po startującego biznesu, strona internetowa jest naszą wizytówką, ofertą i reklamą wysłaną w świat, w bezdenny internet, w którym każdy kto tylko będzie naszych usług lub produktów potrzebował może je znaleźć. I wtedy nasza oferta dostępna online jest w stanie ściągnąć do nas bardziej wartościowych klientów ze zdecydowanie większego obszaru, chociażby dlatego, że nie muszą do nas dojechać by czegoś się dowiedzieć lub nawet z naszych usług skorzystać. Obecnie wszystko, co nie jest faktyczną, fizyczną pracą, ma o wiele większe szanse rozwinąć się w internecie oraz jeżeli jest możliwe do wykonania przez internet. Nawet firmy budowlane potrzebują strony internetowej, by ściągnąć klientów. Niech zmianę czasów tu przypieczętuje dodatkowo to, że strony internetowe, według ekspertów biznesowych, powoli odchodzą do lamusa i coraz częstszym narzędziem dotarcia ze swoja ofertą do klientów są social media – strony na facebooku, profile na instagramie czy filmy na youtubie. Obecnie najskuteczniejszym sposobem dotarcia do potencjalnego klienta jest interakcja z nim. Zaprezentowanie oferowanych przez nas produktów na stronach w social mediach z dopiętym linkiem do sklepu na stronie internetowej. Klienci cenią sobie reakcje na ich potrzeby oraz zażalenia, a więc faktyczne zmiany wprowadzane w produkty czy usługi. Strona internetowa potrzebuje stałego wsparcia w postaci pozycjonowania oraz zmian polepszających user experience. Strona internetowa potrzebuje zmian w swoim wyglądzie czy sposobie funkcjonowania, aby mogła być dostosowana do najnowszych standardów, nie odbiegała od stron konkurencji oraz by jej obsługa była możliwie najłatwiejsza. Dla mniejszych biznesów, na przykład rodzinnych, lepszym pierwszym krokiem, w celu rozbudowy swojego biznesu, może być prowadzenie strony na portalach społecznościowych, które pozwolą o rozpowszechnić po znajomościach oraz obserwujących, i po zbudowaniu zainteresowanej społeczności, można zwrócić się w kierunku zakładania konwencjonalnej strony internetowej. Strona internetowa, czy to konwencjonalna czy na portalach społecznościowych, jest źródłem wiedzy o nas i naszej działalności, portale społecznościowe dają dodatkowo taki atut, jak możliwość bezpośredniej komunikacji z klientelą i szybkiej odpowiedzi na wszelkie pytania czy zażalenia. 

Warto przeczytać również:

Strona internetowa z kolei jest zdecydowanie bardziej stabilną opcją, ze stałą ofertą i danymi kontaktowymi, podczas gdy zainteresowanie stronami na social mediach może się zmieniać bardzo często, podobnie jak różne zmiany w algorytmach portali społecznościowych, które mogą zaskutkować zmianami w widoczności naszych postów czy profilów, nawet tych, za których promocję zapłaciliśmy. Każda firma powinna więc znaleźć odpowiedni do swojego statusu sposób działalności internetowej, czy lepszym pomysłem będzie skupienie się na profilach społecznościowych czy klasycznej stronie internetowej, oraz jakie informacje i odnośniki na wybranym komunikatorze umieścić. Strona internetowa może być zarówno statyczna, jak i dynamiczna, w zależności od tego, jak mocno chcemy ją zaangażować w pracę firmy, na przykład przerzucając część obowiązków pracowników na nią, by klienci część czynności mogli wykonać sami, oraz ile jesteśmy w stanie w nią zainwestować. Jeżeli strona internetowa jest nam potrzebna tylko po to, by zaznaczyć swoją obecność w internecie, a działalność firmy nadal będzie głównie stacjonarna, to kompleksowa wizytówkowa strona internetowa, na której zawrzemy wszystkie potrzebne informacje o nas, naszym doświadczeniu, usługach lub produktach jakie oferujemy oraz jasne dane kontaktu, w zupełności wystarczy. Jeżeli jednak myślimy o odciążeniu naszych pracowników z części obowiązków oraz on przeniesieniu części naszej działalności do internetu, dynamiczna strona internetowa będzie lepszym rozwiązaniem.

Dynamiczne strony internetowe to takie, na których klient może kupić lub samodzielnie zamówić usługę, a więc jeżeli chcemy rozszerzyć działalność swojego sklepu na cały kraj, najprostszą opcją będzie otwarcie sklepu internetowego, a jeżeli prowadzimy firmę i zbyt duży rozgardiasz tworzą klienci próbujący umówić się na wizytę lub spotkanie, to rozsądnym wyjściem będzie stworzenie możliwości internetowego umówienia się na wizyty, gdzie kalendarz automatycznie zaproponuje nienaruszalne wolne terminy, a data spotkania będzie z góry ściśle ustalona, podczas gdy my i nasi pracownicy będziemy mogli zając się właściwa obsługą klienta i rozwijanie naszej firmy bez konieczności użerania się z klientami, którzy usilnie próbują nam wejść na głowę. Statyczne strony internetowe wymagają ręcznego wprowadzania zmian w ich kodzie i strukturze, podczas gdy strony internetowe dynamiczne rozdzielone od siebie mają treść i układ, więc aktualizują się na bieżąco z każdym odświeżeniem strony. Dynamiczne strony internetowe wymagają zauważalnie większej wydajności serwera, a więc zainwestowania w nie więcej dostępnych środków, jednak ze względu na swoją elastyczność są zdecydowanie częściej wybieraną opcją. Oczywiście, zarówno statyczne, jak i dynamiczne strony internetowe mają swoje zalety, jak i wady. Statyczna strona internetowa jest na pewno tańsza w utrzymaniu i nie wymaga zbyt dużej ilości modyfikacji, zwłaszcza jeżeli przekazywane na niej informacje są raczej niezmienne. Jest duża szansa, że będzie się też po prostu szybciej ładować ze względu na ich mniej skomplikowaną budowę i mniejsza ilość przetwarzanych informacji. Wadą za to jest już wcześniej wspomniana konieczność ręcznego wprowadzania zmian w kodzie HTML, co wymaga głębszej ingerencji w stronę oraz odpowiedniej wiedzy programistycznej. Z kolei dynamiczna strona internetowa posiada właśnie tę łatwość wprowadzania zmian ze względu na wyraźne rozdzielenie na serwerach jej treści od układu. Wprowadzanie drobnych zmian nie wymaga więc specjalistycznej ingerencji programisty i może być wykonane przez pracownika czy właściciela i reagują na poszczególne wejścia poszczególnych użytkowników. Jeżeli zaś chodzi o wady takich stron, to stworzenie i utrzymanie jej wymaga większego wkładu finansowego i programistycznego. Dynamiczne strony internetowe wymagają specjalistycznego modelu, często modelu strony sklepu internetowego. Wymagają odpowiedniego systemu zarządzania i dalszych języków programowania.

Serwer, na którym taka strona zostanie umiejscowiona, musi posiadać odpowiednią bazę danych oraz odpowiednie zasoby, proporcjonalne do rozmiarów i wymagań takiej witryny. Wybierając więc nową stronę internetową dla naszej firmy czy usług, najlepiej jest przysiąść na spokojnie w swoim domu, w firmie, przemyśleć do czego ta strona internetowa będzie nam służyć i czy mamy fundusze na jej utrzymanie. Jeżeli nie, co możemy w niej ograniczyć lub które funkcje nie są nam kompletnie niezbędne na danym etapie rozwoju firmy. Swoje pomysły warto też skonsultować z pracownikami, doradcami oraz profesjonalistami zajmującymi się tworzeniem tych właśnie stron. Czasami nawet opinia któregoś z domowników może być przydatna. Najważniejszym jest by dobrać właściwą formę strony do swoich potrzeb i możliwości oraz celów i sposobu działania firmy.

Zobacz także: