Kampanie Google Ads

  • Autor: Monika
Kampanie Google Ads sposobem na pozyskanie nowych klientów
Kampanie Google Ads sposobem na pozyskanie nowych klientów

Kampanie Google Ads sposobem na pozyskanie nowych klientów

Niemalże 20 lat temu możliwe zaczęło być tworzenie oraz zarządzanie kampaniami reklamowymi. Stało się to poprzez Google Ads (zwane niegdyś Google Adwords). Dzięki temu narzędziu marketingowemu powstały reklamy, które można obecnie wyświetlić podczas wyszukiwań w Google, w partnerskich wyszukiwarkach, ale i również w zewnętrznych serwisach internetowych, które podlegają stronom tworzonym na łamach Google AdSense. Kampanie prowadzone w Google Ads mają za zadanie pozyskać klientelę. Aby to było jak najbardziej efektywne wciąż pojawiają się różnorodne propozycje lepszych rozwiązań oraz małych rewolucji.

W dzisiejszych rozważaniach będziemy się zastanawiać nad tym jak pozyskać nowych klientów poprzez wyżej wymienione kampanie. Kolejno zostaną przedstawione składowe, które determinują sukces danego przedsięwzięcia. Skoncentrujemy się na następujących wyznacznikach:

  • miejsce emisji kampanii
  • główny cel kampanii
  • sposoby kierowania na odbiorców
  • precyzja w kierowaniu reklamy
  • typy reklam
  • pozycjonowanie w Google Ads
  • kampania a koszty

Miejsce emisji kampanii
Miejsce wyświetlania kampanii reklamowych to sieć Google. Zawiera ona specjalnie przystosowane umiejscowienia, gdzie można emitować reklamy tekstowe, animowane, banerowe, bądź też reklamy video. Na sieć Google składają się dwa rodzaje sieci, które można uznać za podstawowe. Pierwszym rodzajem jest sieć wyszukiwania - strony internetowe. W ramach tej sieci kampanie pojawiają się w wynikach wyszukiwania w Google, ale i również w pewnych usługach Google. Do tych usług można zaliczyć na przykład Zakupy Google lub Google Maps. Również partnerzy współpracujący z Google zajmują się emisją tych kampanii (np. Onet, Gumtree, WirtualnaPolska) – dzieje się tak dlatego, że dane wyszukiwarki w serwisie używają silnika Google. Drugi typ sieci, który pozwala na emisje reklam to sieć reklamowa. Dzięki takiej sieci mamy możliwość oglądania reklam w serwisach internetowych oraz w aplikacjach mobilnych. Ma to wpływa na pozycjonowanie stron - Graficzne reklamy banerowe to najczęstszy rodzaj reklamy w sieci reklamowej. Możemy tutaj również natknąć się na reklamy video, jednakże zdecydowanie częściej pojawiają się one w serwisie YouTube. Poczta Gmail także należy do sieci reklamowej, więc tam również można wyświetlić pewne kampanie.

Główny cel kampanii
Zanim kampania się rozpocznie, najpierw należy zdefiniować przynajmniej jeden jej cel. Kiedy będziemy wiedzieć, czego oczekujemy od danej reklamy i co będzie determinować jej sukces, wtedy zdecydowanie efektywniej pójdzie nam zarządzanie tym przedsięwzięciem. Określenie celu kampanii ma również ogromne znaczenie dla podejmowania dobrych decyzji i wprowadzania odpowiednich zmian, które będą wpływać na jej optymalizację.

Strony internetowe - Możemy wyróżnić kilka podstawowych celów w kampaniach Google Ads:

  • generowanie leadów - cel obierany przez firmy, dla których kluczowe jest pozyskanie danych kontaktowych (numer telefonu, adres mailowy) do potencjalnych odbiorców.
  • pobrania aplikacji - inteligenta kampania promująca aplikacje mobilne umożliwia promowanie aplikacji z App Store bądź Google Play
  • sprzedaż online - ten cel obierany jest przez internetowe sklepy, które tworzą transakcje online. Im większa wiedza na temat transakcji, tym lepsza znajomość jej wartości- dzięki temu bez problemu można stwierdzić jaka jest rentowność danej reklamy.
  • bezpośrednie połączenia telefoniczne - polega na dodaniu numeru telefonu w formie rozszerzenie danej kampanii bądź też na stworzeniu dedykowanej reklamy, nastawionej na generowanie połączeń telefonicznych. Dzięki temu zainteresowani Twoimi usługami klienci wykonają telefon jako pierwsi.

Sposoby kierowania na odbiorców stron internetowych
Kolejnym wyznacznikiem sukcesu danej kampanii Google Ads jest określenie metody ukierunkowania na potencjalnych odbiorców. Wyróżniamy kilka takich metod. Należą do nich:

  1. zainteresowania - kierowanie oparte na zachowaniu użytkowników stron internetowych. Pozwala ono dotrzeć do osób zainteresowanych danymi usługami lub produktem. Zainteresowanie może wynikać z planowanego zakupu bądź z prowadzonego stylu życia. Do przekierowuje odpowiednie strony internetowe
  2. docelowe miejsca - jeżeli mamy ściśle określone strony internetowe bądź aplikacje, i chcemy aby właśnie na tych stronach pojawiła się dana kampania, możemy ją tam dodać samodzielnie. Jest to niezmiernie precyzyjna forma kierowania, gdyż poprzez nią następuje ograniczenie zasięgu reklamy do bardzo wąskiej grupy stron, a tym samym węższej grupy odbiorców.
  3. kluczowe słowa - zdecydowanie najbardziej podstawowa forma kierowania reklam w wynikach wyszukiwania. Poprzez kluczowe frazy zyskujemy pewność, że dana kampania reklamowa zostanie wyświetlona odpowiedniej grupie odbiorców, takim którzy poszukują danego produktu bądź usługi i wchodzą na różne strony internetowe. W tej formie kierowania przydatny jest panel słów kluczowych. Pozwala on nam uzyskać informacje o szacunkowych kosztach kliknięcia, słowach wyszukiwanych przez naszych klientów bądź o ilościach osób wyszukujących daną frazę.
  4. tematyka - tego typu kierowanie pozwala na pojawianie się reklam w miejscach tematycznie powiązanych z danymi tematami. Panel Google Ads (Adwords) posiada spis takich tematów. Przy tworzeniu kampanii można w bardzo łatwy sposób znaleźć określony temat. Dzięki tego typu kierowaniu reklamy zostaną wyświetlone osobom przeglądającym strony internetowe tematycznie powiązane.
  5. demografia - jest to kierowanie pod względem płci, wieku bądź też rodzicielskiego statusu. Umożliwia to wykluczenie bądź uwzględnienie osób kwalifikujących się do grupy docelowej. Kampania w wyszukiwarce pozwala jedynie na kierowanie według płci i wieku. Z kolei w sieci reklamowej dostępne jest kierowanie względem wszystkich trzech podziałów. Google Ads pozwala na łączenie tych kierowań ze sobą, co umożliwia stworzenie np. grupy mężczyzn w określonym wieku i wyszczególnionym statusie rodziny.
  6. remarketing - polega na wyświetleniu danych kampanii tym, którzy już kiedyś odwiedzili daną stronę. Jest to idealny sposób na to, by ponownie wzbudzić zainteresowanie „porzuconym” koszykiem na danej stronie internetowej i zmotywowanie potencjalnego klienta do dokonania zakupu.

Strony internetowe - Precyzja w kierowaniu reklamy Precyzyjne kierowanie ma związek z trzema tematami:

  1. Harmonogram - możemy ustawić dni lub określone godziny, w których nasza reklama będzie emitowana. Dzięki temu unikniemy nadmiaru klientów w dni, kiedy nie jesteśmy w stanie obsłużyć danej ilości zainteresowanych.
  2. Urządzenia - możemy wybrać urządzenia, na których wyświetlana będzie nasza kampania. Mogą to być telewizory, tablety, komputery bądź smartfony. W przypadku tych ostatnich możemy również sprecyzować na przykład odpowiadający nam system operacyjny czy też model urządzenia.
  3. Lokalizacja - możemy sprecyzować, na jakim obszarze naszego kraju wyświetlana będzie dana kampania. Może to być województwo, miasto, a nawet i określany w kilometrach promień zasięgu wokół danej lokalizacji. Lokalne firmy posiadają nawet możliwość kierowania reklamy względem określonych dzielnic.

Typy reklam stron internetowych - W naszych zagadnieniach nie został jeszcze wyszczególniony istotny aspekt, który dotyczy rodzajów reklam, z jakimi się spotykamy. Wyróżniamy reklamy:

  • tekstowe- bazujące na tekście jak sama nazwa wskazuje. Pod względem wizualnym mogą przypominać wyniki organiczne w wyszukiwarce, jednakże to co je wyróżnia to na przykład zwiększony rozmiar linka kierującego na strony internetowe ale sponsorowanego poprzez rozszerzenie reklam tekstowych, bądź też po prostu etykieta „reklama”.
  • banerowe - można je uznać za jedne z najbardziej popularnych typów reklam. Aby umieścić taki rodzaj reklamy, należy spełnić kryteria zawarte w specyfikacji Google (waga pliku, rozmiar banera). Wymagania są często aktualizowane, więc najlepiej sprawdzać je co jakiś czas, aby być na bieżąco.
  • mailingowe - tego typu reklamy pojawiają się w skrzynce odbiorczej. Mogą być przedstawione po prostu jako grafika, jednakże czasami pojawiają się w formie wideo lub formularza. Inaczej zwane Gmail Sponsored Promotions.
  • produktowe - w wynikach wyszukiwania można je dostrzec w ramach kampanii Google Shopping. Sklepy internetowe wykorzystują ten typ reklamy, aby promować swoje produkty. Na reklamę produktową składa się między innymi zdjęcie, tytuł oraz aktualna kwota, jaką należy przeznaczyć na zakup.
  • wideo - pojawiają się przede wszystkim w takich serwisach jak YouTube. Polegają na wyświetleniu krótkiego filmiku reklamowego. Następuje to przed, po lub w trakcie oglądania materiału filmowego przez danego użytkownika. Tego typu format reklam nosi nazwę Trueview In-stream. Umieszczanie reklam z YouTube na zewnętrznych serwisach internetowych rozszerza działanie kampanii wideo w Google Ads.

Pozycjonowanie stron

w Google Ads

Przejdźmy teraz do omówienia kwestii pozycjonowania reklam. Z kampanią w Google Ads możemy ruszyć już w tym samym dniu, w którym zostanie przez nas założone konto reklamowe. Jednak najpierw należy skonfigurować płatności, niezbędne ustawienia oraz umieścić pierwszą kampanię z reklamami i kluczowymi frazami. Gdy reklamy zostaną zaakceptowane wtedy będą mogły wyświetlić się w odpowiedzi na wpisane zagadnienia podczas wyszukiwań w przeglądarce. Jeśli jednak mamy do czynienia z pozycjonowaniem SEO wtedy już czeka nas proces wymagający więcej czasu i cierpliwości w oczekiwaniu na efekty. Może to trwać od kilku tygodni do nawet kilku miesięcy. Jeżeli mamy trudność w zdecydowaniu się, która z tych form reklamy bardziej nam odpowiada, możemy przeprowadzić kompleksową kampanię SEM. Korzystamy wtedy bowiem z obydwu form. Dzięki takiej kampanii uzyskamy natychmiastowość w pojawieniu się reklamy w Google kierującej na nasze strony internetowe, a także długofalowość i miejsce w topowych wynikach wyszukiwania (dzięki odpowiednio zaplanowanym działaniom SEO). Kampania a koszty Na koniec kilka słów dotyczący kosztów związanych z kampanią. Aktualnie istnieje kilka modeli zgodnie z którymi rozliczane są kampanie w Google. Jako najbardziej popularne uznać można rozliczenie w modelu CPC (ang. Cost per Click) w tłumaczeniu opłata za kliknięcie. Maksymalna kwota jaką jesteśmy skłonni przeznaczyć za kliknięcie w reklamę określana jest poprzez ustalenie stawki maksymalnego kosztu kliknięcia. Jaka będzie faktyczna opłata za kliknięcie określa aukcja, której uczestnikami jesteśmy.