Projektowanie stron internetowych - Footer

  • Autor: Monika
projektowanie stron www Bielsko footer
projektowanie stron www Bielsko footer

Jak zaprojektować footer strony internetowej

Idealna stopka strony www (footer) - co musi się w niej znaleźć i jak to wpływa na pozycjonowanie stron internetowych. Zbyt często niedoceniana stopka strony www ma większe znaczenie dla pozycjonowania, niż można byłoby się spodziewać. Co więcej, wpływa również na samo doświadczenie użytkownika na stronie, czy poziom konwersji. Nie można więc marnować jej potencjału i ograniczać do umieszczenia tamże danych kontaktowych. Czytaj dalej, a dowiesz się, jak powinna wyglądać idealna stopka i czego nie może w niej zabraknąć.

Stopka strony www (footer) – czym jest i być powinna?
Stopka witryny to sekcja treści na samym dole strony internetowej. Zwykle zawiera informację o prawach autorskich, link do polityki prywatności, mapę witryny, logo, informacje kontaktowe, ikony mediów społecznościowych i formularz rejestracji e-mail. Krótko mówiąc, stopka zawiera informacje, które poprawiają ogólną użyteczność witryny.

Niektóre strony internetowe mają footer zaprojektowany w sposób nieprzemyślany. Cechy źle zaprojektowanej stopki strony www - czego warto unikać w projektowaniu stron internetowych:

  • za dużo linków - strona internetowa przeładowana linkami wychodzącymi
  • design za mocno przypominający pasek nawigacji (nav) strony internetowej - przypomina sticky header przypięty z dołu strony
  • brak czytelnego podziału i intuicyjnego projektu utrudniającego zdobycie potrzebnych informacji

Współczesne strony internetowe które posiadają prawidłowo zaprojektowaną sekcję stopki - footera - posiadają następujące cechy dobrze zaprojektowanej stopki strony www:

  1. intuicyjne i czytelnie odpowiednio ułożone linki według kategorii treści strony internetowej
  2. odpowiednio wyselekcjonowane linki wychodzące (zarówno nofollow jak i dofollow)
  3. dobrze zaprojektowane strony internetowe posiadają w swoich stopkach dużą ilość przestrzeni nawigacyjnej co ułatwia sterowaniem.
  4. strony internetowe współcześnie projektowane - zawierają w stopce tylko istotne dla użytkownika informacje

Być może myślisz, że wkładanie dużej ilości czasu i wysiłku w stopkę strony nie ma sensu, ponieważ ludzie nie zwracają uwagi na treść w części strony widocznej po przewinięciu. Nie zapominaj jednak, że stopki stron www służą celom nawigacyjnym i informacyjnym dla odbiorców, warto zoptymalizować dla nich tę część, mimo że znajduje się ona tak daleko na stronie. Użytkownicy internetu dobrze wiedzą, że to właśnie w stopce strony znajdują się wartościowe informacje i chcą je tam znaleźć, zwłaszcza gdy szukają czegoś konkretnego. Teraz, gdy rozumiemy znaczenie stopki witryny, przyjrzyjmy się bliżej, jakie informacje powinny znaleźć się w tej sekcji strony internetowej.

Jakie elementy umieścić w stopce serwisu? - Opracowanie optymalnej stopki dla strony internetowej nie zawsze jest najwyższym priorytetem dla projektanta stron internetowych. Biorąc pod uwagę, że stopka znajduje się na samym dole strony internetowej, łatwo jest założyć, że większość odwiedzających witrynę w końcu jej nie zauważy, a zatem nie wszyscy programiści zwracają na nią wystarczającą uwagę. Szkoda, bo to się naprawdę opłaca dla SEO i nie tylko. Stopka jest w rzeczywistości bardzo ważną częścią UX każdej strony internetowej. Co więcej, niektórzy z użytkowników i gości strony od razu schodzą w dół, aby szybko znaleźć to, czego potrzebują (przyciski w mediach społecznościowych, kontakty, nagrody, referencje, adresaci lub inne informacje biznesowe), więc nigdy nie poddawaj się w tym zakresie ani nie lekceważ znaczenia stopki witryny - ale od samego początku poświęć jej należytą uwagę. Dlaczego warto poświęcić czas na optymalizację stopki Twojej strony www? Około 70% odwiedzających będzie przewijać stronę aż do stopki, a około 25% odwiedzających zawsze przewija do dołu. Odwiedzający stronę internauci, którzy przewijają na sam dół strony, z pewnością szukają więcej informacji. Oznacza to, że musisz przekazać im te informacje w sposób intuicyjny. Dlatego zwróć uwagę na potencjalnie wymagane elementy, które powinny być dodane w stopce każdej strony w Twojej witrynie – jest to swoistego rodzaju najlepsza praktyka w stopce witryny html, z której warto korzystać mądrze.

Stopka strony www w służbie SEO czyli jej wpływ na pozycjonowanie stron – co musi zawierać? Ważne jest, aby zrozumieć, że podstawowym wymogiem do zaprojektowania świetnej stopki witryny jest wiedza na temat, czego szukają Twoi użytkownicy. Dlatego nie ma precyzyjnego przepisu na stopkę witryny, który sprawdzi się w przypadku każdej firmy. Jest jednak kilka standardowych składników, którymi warto się kierować. Ostatecznie to, co dokładnie umieścisz w stopce, w jakiej ilości kolejności - to zależy od Ciebie. Przyjrzyjmy się niektórym elementom, których możesz użyć do zaprojektowania idealnej stopki witryny. Idealnej dla użytkownika i dla SEO.

  1. Informacja o prawach autorskich - Prawdopodobnie jednym z najważniejszych elementów stopki witryny jest informacja o prawach autorskich. Informacja o prawach autorskich to pisemne stwierdzenie, że dane dzieło jest chronione prawem autorskim i że posiadasz te prawa autorskie. Cel jest prosty: zniechęcić kogokolwiek do kopiowania obrazu, animacji, akapitu lub innej próby kradzieży treści z Twojej witryny. Informacja o prawach autorskich musi pojawić się tylko raz na stronie głównej Twojej witryny, ale może pojawić się na dowolnej liczbie stron. Może być umieszczona w dowolnym miejscu na stronie głównej, ale najczęściej znajduje się w stopce.
  2. Link do polityki prywatności - Jeśli zbierasz dane osobowe od użytkowników, takie jak ich adresy e-mail lub informacje dotyczące płatności, umowy dotyczące Polityki prywatności są obowiązkowe z mocy prawa. Z tego powodu konieczne jest sporządzenie zgodnej z prawem Polityki prywatności i zapewnienie łatwej lokalizacji i dostępu do tej polityki w Twojej witrynie. Najlepszą praktyką jest umieszczenie linku do Polityki prywatności w stopce witryny. Nie tylko spełni to wymóg prawny – spełni również oczekiwania większości konsumentów, którzy oczekują, że znajdą te informacje w stopce.
  3. Mapa strony internetowej - Mapę witryny możesz dodać do stopki strony na dwa sposoby. Możesz podać wiele linków do sekcji swojej witryny lub jeden link do mapy witryny XML. Pierwsze podejście jest znane jako tworzenie „stopki mapy witryny”. Stopki te zawierają punkty nawigacyjne, które nie pasują do górnych lub globalnych pasków nawigacyjnych większych witryn, lub punkty nawigacyjne, które zachęcają odwiedzających do przeglądania witryny. Na przykład stopka mapy witryny może zawierać łącza nawigacyjne, których odwiedzający mogli nie wziąć pod uwagę przy pierwszym wejściu do witryny, ale chcieliby je poznać.
  4. Logo - Stopki stron to świetne miejsce na wzmocnienie tożsamości Twojej marki. Jest kilka podejść, które możesz zastosować. Możesz zamieścić swoje logo, ale zaprezentuj je inaczej niż w nagłówku. Może zwiększysz rozmiar czcionki. Może dołączysz obraz. Może pod logo zamieścisz deklarację misji lub wartości swojej marki. To tylko kilka sposobów, dzięki którym możesz przypomnieć odwiedzającym, co reprezentuje Twoja firma i zrobić niezapomniane ostatnie wrażenie. Warto wykorzystać stopkę do takich działań brandingowych.
  5. Informacje kontaktowe - Chcesz, aby potencjalni potencjalni klienci mogli jak najłatwiej nawiązać z Tobą kontakt. Z tego powodu stopki witryn często zawierają dane kontaktowe, takie jak: firmowy adres e-mail, numer telefonu, adres pocztowy. Opcjonalnie mogą po prostu zawierać link, który prowadzi do formularza kontaktowego.
  6. Ikony mediów społecznościowych - Media społecznościowe to kolejny sposób, w jaki potencjalni potencjalni klienci mogą się z Tobą skontaktować. Z tego powodu umieszczanie linków do profili społecznościowych w stopce strony jest uważane za najlepszą praktykę. To także łatwy sposób na zwiększenie liczby obserwujących na Twoich platformach. Rozumiejąc te korzyści, zrozumiałe jest, że większość stron internetowych zawiera w stopce ikony swoich serwisów społecznościowych.
  7. Formularz rejestracji e-mail - Najlepiej, jeśli chcesz przedstawić formularz rejestracji e-mail odwiedzającemu, który rozumie wartość Twoich treści i chce więcej. Prawdopodobnym kandydatem jest gość, który przewinął się na dół Twojej strony internetowej. Dlatego wiele stron internetowych wykorzystuje stopkę jako okazję do zwiększenia liczby subskrybentów.

Co jeszcze warto umieścić w stopce strony www? - CTA – Call to Action, Certyfikaty i nagrody, Dostawa i oferty specjalne, Wymiany i zwroty (dla e-commerce), Najnowsze wpisy na blogu, Referencje, Lokalizacje. Teraz, gdy wiemy, jakie możliwe treści i elementy możemy umieścić w stopce witryny, spójrzmy na temat związku między SEO a tym elementem strony internetowej.

SEO stopki strony www – dlaczego jest istotne i jaki ma wpływ na pozycjonowanie stron ? Linki w stopce są ważne dla SEO, ponieważ są powiązane z kilkoma czynnikami rankingowymi. Obejmuje to PageRank, trafność i sygnały dotyczące zachowania użytkownika. Stopka witryny to funkcja, która może być bardzo skuteczna dla Twojej wydajności w Internecie, jeśli: jest odpowiednio zaprojektowana, używa się jej w celu uzyskania odpowiedniego efektu. W rzeczywistości istnieje wiele powodów, dla których stopka witryny internetowej powinna być starannie przemyślana, a także wiele korzyści, jakie może to przynieść dla SEO strony. Stopka witryny to kluczowy element każdej witryny, któremu należy poświęcić odpowiednią uwagę. Umieść w stopce optymalną ilość informacji, których użytkownicy Twojej witryny spodziewają się tam znaleźć. Oczywiste jest, że metod na to jest wiele, a zestaw możliwych elementów informacji jest naprawdę duży. Pamiętaj jednak, aby wybrać to, co jest zgodne z logiką Twojej witryny i zdrowym rozsądkiem, z myślą o Twoim użytkowniku końcowym.

Idealna stopka witryny - lista kontrolna projektantów - Sprawdzone metody projektowania stopek witryny podpowiedzą, co jest dobre, a co nie tak z Twoją stopką. Oczywiście opinie mogą się różnić, ale wiodące zasady projektowania UX pozostają skoncentrowane na człowieku i podejmują decyzje wynikające ze zdrowego rozsądku. W związku z tym niektórych zasad nie da się uniknąć: Upewnij się, że linki w stopce nie są puste lub uszkodzone i prowadzą do właściwych danych, Stopka powinna pasować do ogólnej tematyki serwisu, Upewnij się, że elementy są klarowne i jednoznaczne, Użyte terminy powinny dawać wyobrażenie o tym, co jest omawiane, jeszcze zanim użytkownicy na nie klikną, Jeśli w stopce masz dużo informacji, spróbuj pogrupować niektóre elementy w kategorie, Spraw, aby Twoje projekty były proste, czytelne i estetyczne dla użytkowników, Zwróć uwagę na powiązania i pozycjonowanie strony. Umieść w stopce wszystko, czego szuka użytkownik i zapewnij mu pozytywne wrażenia bez jakichkolwiek przeszkód. Skorzysta na tym gość Twojej strony, skorzysta SEO i Twój biznes.