Projektowanie stron internetowych które dobrze się pozycjonują w Google

  • Autor: Bartosz
Projektowanie stron internetowych które dobrze się pozycjonują w Google
Projektowanie stron internetowych które dobrze się pozycjonują w Google

Jak stworzyć silne strony o dużym potencjale

Czy lepiej uruchomić strony internetowe stawiając nacisk na jej estetykę oraz wygląd i treść a dopiero w czasie późniejszym myśleć o wtórnej optymalizacji pod pozycjonowanie - To pytanie zadaje sobie wiele osób które stoją przed dylematem czasochłonności i kosztów związanych z wdrożaniem stron internetowych. Jeżeli strona nie będzie promowana niezależnie - to oczywiście nie ma znaczenia jej optymalizacja (dotyczy to stron internetowych o krótkim czasie publikacji, czysto informacyjnych do których prowadzi linkowanie wewnętrzne - np. integralne strony landing page). Jeżeli natomiast strategia dotycząca nowoprojektowanej strony zakłada konieczność jej pozycjonowania od dnia publikacji - wóczas trzeba przemyśleć etapy prac z nią związanych i nastawić się na taki proces programowania i tworzenia aby na każdym kroku uwzględniać wytyczne SEO. Dzięki temu od razu po indeksacji istnieje szansa na stosunkowo szybki czas osiągania relatywnie wysokich pozycji stron internetowych z kontekście słów kluczowych na których nam zależy i które niosą wymierne korzyści w przypadku gdy zdobędą one wysokie pozycje w wyszukiwarce. Co zatem warto brać pod uwagę podejmujac prace związane z planowaniem projektowania stron internetowych zgodnie z wytycznymi stawianymi przez optymalizację? Chodzi tutaj głównie o kompleksowe podejście - przez wiele lat w naszym kraju istniały niekorzystne praktyki związane z tym iż wiele stron projektowanych było przez agencje reklamowe, które w swojej ofercie miały szeroki wachlarz produktów reklamowych (związanych z reklamą, tradycyjną, drukiem etc.) natomiast marketing w internecie był dla nich czarną magią i traktowali strony internetowe jako kolejny produkt reklamowy do publikacji, które ważne aby był czytelny i atrakcyjny dla odbiorcy. Warunki się jednak mocno zmieniły z uwagi na fakt docierania do nas praktyk i strategii reklamy internetowej z zagranicy. Na zachodzie o wiele wcześniej niż u nas zaczęto podchodzić strategicznie do projektowania stron juz na samym etapie ich tworzenia, tak aby były one od początku orientowane pod kątem optymalnej struktury, zoptymalizowanego kodu oraz odpowiedniej semantyki treści czyli kontentu. Firmy mające w swojej ofercie zarówno profesjonalne tworzenie stron jak i pozycjonujące strony internetowe swojego autorstwa jak i na zlecenia zewnętrzne - znacznie lepiej rozumieją ten proces. Dlatego też warto zlecić kompleksową usługę w takiej agencji niż w firmie stricte reklamowej, której produkt jest tylko opakowaniem - technicznie niemającym potencjału do skutecznej walki o wysokie pozycje w wyszukiwarkach. Oczywiście mówimy tu o witrynach dla biznesu, które mają służyć sprzedaży czy pozyskiwaniu nowych Klientów. Jest to rozsądne podejście gdyż dzięki temu tak stworzona strona czy sklep internetowy ma już na samym początku swój potencjał wyjściowy - dzięki czemu zyskuje przewagę nad amatorskimi produktami już na starcie.

Konstrukcja stron internetowych pod pozycjonowanie

Działania on-site prowadzone przez firmy pozycjonujące stron www jako wtórna optymalizacja, są obecnie już przeprowadzane na etapie projektowania serwisów internetowych. Pokrywają się one z w zasadzie ze sobą w dużej mierze, gdyż jak wiemy odpowiednia struktura stron www wywiera istotny wpływ na skuteczność podejmowanych i systematycznie prowadzonych później działań off-site. Od czego więc zacząć? Dobrą strategią jest pierwotne określenie puli słów kluczowych które nie będą odklejone od działalności naszej firmy (muszą wprost opisywać zakres naszych usług i produktów) - i podobne nazewnictwo należy później sukcesywnie stosować już w treści strony internetowej. Jeśli dana firma wdraża zupełnie nowy serwis www na rynku lokalnym czy ogólnopolskim - powinna doskonale wiedzieć jak funkcjonować w tej przestrzeni - większość firm zna konkurencję rynkową w swojej branży oraz otoczenie zewnętrzne - w tym potencjalnych klientów. Konkurencja w internecie jest jednak bardziej skomplikowana - jak wiadomo sieć internetowowa ma wteorii nieograniczoną pojemność, konkurowanie w realu ma ograniczenia - czyli w przenośni - np. na jednej ulicy nie da się pomieścic nieskończonej ilość firm z tej samej branży - inaczej jest w internecie - jedna firma może mie dziesiątki swoich stron firmowych profilowanych niezależnie i autonomicznie pod kątem danej tematyki. I tutaj zaczynają się schody bo musimy konkurować już nie z jedną firmą a dziesiątkami jej wiertualnych filii w sieci. Konkurencją zatem stają się już nie tylko same fizyczne podmioty ale mówiąc wprost - wszystkie strony internetowe zawierające słowa kluczowe pod którymi są później one widoczne i pozycjonowanie w wyszukiwarce Google. Największy problem mają sklepy internetowe mające w swoich ofertach produkty powtarzalne - czyli ten sam produkt (co do nazwy i opisu) u wszystkich.

Słowa klucze na stronach internetowych

Odpowiednie planowane konstrukcji stron jest istotnym punktem wyjścia - na tym etapie należy dobrać pulę słów kluczowych, oraz ustalić ich hierarchię (pod kątem ilości słów i ich znaczenia - w tym nazewnictwa i tematyki). Optymalnym rozwiązaniem byłoby stworzenie niezależnych kategorii tematycznych podziału strony internetowej w zależności od opisujących je słów kluczowych - tak aby na jedno słowo kluczowe pracowało jak najwięcej potencjału kontentu strony. Dzięki temu wyszukiarka Google powiążę słowa kluczowe i obroni ich pozycje, jeśli będzie "widziała" idącą za nimi wartość treści. To optymalne dopasowanie treści pod katem słów kluczy jest bardzo istotne. Ma to wpływ również na późniejsze działania off-site po dalesze pozycjonowanie z wykorzystaniem zaplecza zewnętrzego (szeroko pojęty link building) - uprosci to prace gdyż już bedziemy mieli określone słowa kluczowe które będą nośnikiem dla linków przychodzących na nasze strony internetowe.

Unikaj Keyword Stuffingu

Przeładowanie strony internetowej słowami kluczowymi jednak nie może byc zbyt nachalne - kiedyś myślono, że jeśli na mojej stronię użyję słowa kluczowego milion razy - a konkurent tylko tysiac - to moja strona będzie pozycjonowana 10 razy lepiej - niestety tak to nie działa. Metodą którą Google już dawno ukróciło było ukrywanie słów i fraz gdzie tylko się da. Nie częstość używania fraz ma znaczenie jednak a odpowiednia semantyka (nagłówki, pogrubienia) i ilość wartościowych materiałów w "których auto ma dużo do powiedzenia na temat w/w fraz" (obszerność publikacji i unikalność treści). Zasypywanie strony (czyli zaśmiecanie) pogrążą jej stan w indeksie. Zaplanowanie miejsca pod dużą ilość tekstów (blogi, strony informacyjne) powinno mieć się zatem na uwadzę na etapie projektowania stron www.

Dostosowanie pod urządzenia mobilne

Kolejnym aspektem, który należy wciąć pod uwagę podczas tworzenia stron jest ich obowiązkowa responsywność. Wyszukiwarka Google bierze pod wagę to czy dana strona działa dobrze na różnych urządzeniach - czy jest czytelna i dostępna. W przypadku zapytań z urządzeń mobilnych (smartfon / tablet), Google pominie sztywne strony internetowe skrojone pod stałą rozdzielność (urządzenia desktopowe). Będzie to oznaczać brak widoczności.