Zasady projektowania stron internetowych przyjaznych dla użytkownika

  • Autor: Mateusz
jak projektować strony internetowe przyjazne dla uzytkownika
jak projektować strony internetowe przyjazne dla uzytkownika

Zbiór zasad projektowania stron internetowych przyjaznych dla użytkownika na przykładzie LP. Firmowe Landing Pages są to internetowe strony docelowe mające za zadanie prezentację wyselekcjonowanej odizolowanej treści tematycznej w taki sposób aby ułatwić osobom przeglądającym skupienie swojej uwagi na wybranych zasobach intelektualnych. Nie można natomiast zapomnieć o fakcie iż są one również integralną częścią większości współczesnych projektów stron internetowych. Jakie role ma pełnić strona typu landing-page - przede wszystkim odpowiada za pierwszy kontakt twojej usługi czy nowego produktu a odbiorcą - zatem odpowiada za celne trafienie i stanowi pierwotny punkt połączenia pomiędzy ofertą twoje firmy w zakresie świadczonych usług czy oferowanych produktów handlowych - a sprecyzowanym Klientem na nie. Dlatego też taka strona internetowa powinna być przyjazna, wygodna oraz łatwa w obsłudze dla użytkownika oraz mieć - co ważne również atrakcyjny, schludny oraz czytelny wygląd. Aby to zrobić, musimy najpierw zrozumieć, co dokładnie oznacza termin przyjazny dla użytkownika.

Co oznacza zatem określenie strona internetowe przyjazna dla użytkownika?

Można w skrócie powiedzieć że najprościej iż projekt strony internetowej jest przyjazny dla użytkownika / internauty (a dotyczy to każdego dowolny projektu w którym występuje interaktywny interfejs użytkownika) wówczas, kiedy jest po prostu łatwy w obsłudze przez niego oraz prosty w użyciu. Jeżeli chodzi o strony internetowe to wykorzystywany przez nie interfejs (całokształt elementów z którymi klient wchodzi w interakcję) jest dopiero wtedy przyjazny dla użytkownika, jeżeli podczas jego projektowania uwzględniono aspekty i doświadczenia biorące pod uwagę taki sposób tworzenia stron www, które ułatwiają użytkownikom korzystanie oraz obsługę strony zrealizowaną według przemyślanego projektu. Biorąc pod uwagę nawigację oraz intuicyjność obsługi, taki projekt musi przewidzieć ponadto możliwość szybkiego ale i też łatwego poruszania się po twoim serwisie internetowym (stronie www, sklepie online) jak również innej aplikacji webowej niekoniecznie będącą typową stroną a także innych realizowanych przez agencje informatyczne produktach cyfrowych. Ważne jest aby to co widzi użytkownik nie powodowało u niego nadmiernego  poczucia przytłoczenia ilością elementów funkcjonalnych oraz zbędnych informacji. Dlatego też ogólnie rzecz ujmując i biorąc te istotne kwestie pod uwagę, można ogólnie stwierdzić że za przyjazny dla użytkownika projekt można uważać taki który odbierany jest przez użytkownika jako przejrzysty oraz płynny a także pozbawiony zbędnego chaosu i bałaganu a również posiada  szybką  nawigację czytelnie zaprojektowaną. Tą droga więc w prosty sposób prowadzi nas do odpowiedzi na pytanie o niniejszym brzmieniu - jak według współczesnej wiedzy należy zaprojektować przyjazną dla użytkownika stronę docelową (czyli szablon typowego landing page'a na którym ląduje klient po wejściu z wyszukiwarki lub bezpośrednio wpisując znany sobie adres w adresie przeglądarki internetowej).

Projektowanie stron internetowych przyjaznych dla użytkownika - w aspekcie projektowania stron typu "strona docelowa". Jak powszechnie wiemy istnieją dziś obecnie dwa typowe nurty projektowania omawiające i definiujące podstawowe główne etapy mające istotny i skuteczny wpływ aby z uczynić, stworzyć lub zwiększyć użyteczność i przyjazność użytkownikowi strony docelowej. Firma zajmująca się współczesnym projektowaniem stron internetowych bierze pod uwagę dwa główne filary czyli: tworzenie stron www opartych o przyjazne interfejsy użytkownika oraz kolejny istotny czynnik jakim jest testowanie docelowych stron internetowych (testowanie czyli audyt funkcjonalny strony polega na symulowaniu możliwie jak największej liczby różnych zachowań użytkownika na stronie, zbadanie i poznanie jego doświadczeń oraz poznanie jego sugestii, doznań i odczuć indywidualnych). Dlatego też firmy zajmujące się dziś projektowaniem nowoczesnych stron postępuj zgodnie z wyżej wymienionymi zasadami oraz ze wskazówkami możliwie tak żeby być w stanie upewnić się, że  oba kryteria spełniają wymogi aktualnych zasad:

  1. Staraj się implementować i używać prostych elementów podczas projektowania interfejsu - Jeżeli mówimy tu o elementach IU należy się postarać aby wykorzystać ich potoczną rozpoznawalność, symbolikę i czytelny oraz jasny komunikat. Chodzi tutaj o to aby zarówno ikony jak i przyciski czy struktura menu były możliwie jak najbardziej każdemu już znane i typowe w odczycie. Dlatego warto pracować nad stworzeniem wspólnego mianownika w procesie projektowania wszystkim elementów strony tak aby posiadały one wspólny mianownik stylu, koncepcji, założeń oraz kolorystyki. Warto zatem stworzyć indywidualny dla każdej koncepcji odpowiedni język projektowania którego celem będzie ułatwienie się poruszania po naszej aplikacji internetowej każdemu nowemu użytkownikowi. Ta zasada sprawdza się w każdym cyfrowym produkcie publikowanym w internecie - od prostych stron aż po sklepy online, platformy e-commerce jak i portale internetowe a nawet blogi.
  2. Dobieraj oraz wykorzystuj odpowiednią paletę kolorystyczną oraz wybierz pasujące do danej branży i przeznaczenia czcionki (typografia) oraz inne niezbędne elementy graficzne takie jak ikony, piktogramy oraz zdjęcia. Jest to bardzo ważne ponieważ już od dawna wiemy, że dobrze dobrane (a później odbierane przez Klienta) elementy wizualne oraz paleta kolorów i liternictwo sprawiają, że twoje strony internetowe  są korzystniej postrzegane przez odbiorcę a odpowiednia estetyka i zachęcający wygląd sprawia że są one warte większej uwagi, co przekłada się na korzystniejszą interakcję z odbiorcą. Ważne jest aby wszystko dobrze przemyśleć i  bardzo  ostrożnie podchodzić do wybierania stylu, wagi oraz koncepcji zarówno w przypadku projektowania stron typu landing page, a także innych typów stron internetowych dla firm. Założeniem doboru elementów wizualnych jest ich funkcja psychologiczna mająca na celu ich szybkiego i natychmiastowego działania na zmysł wzroku odbiorcy - a zatem powinny od razu przyciągnąć wzrok użytkowników oraz inspirować i zachęcać ich do przeglądania treści publikowanych na danym serwisie internetowym.
  3. Staraj się stworzyć lub skorzystać ze sprawdzonych wzorów typowych elementów graficznych interfejsu - nie staraj się wyważać otwartych drzwi, sam dobrze wiesz że każdy z nas jest użytkownikiem internetu na co dzień, i codziennie odwiedza dziesiątki stron internetowych przez co nasz mózg intuicyjnie nauczył się interpretować konkretny wydźwięk widzianych znaków. Dotyczy to powielanych standardowych rozwiązań takich jak stosowanych na stronach pasków wyszukiwania, pól do wypełniania w formularzach lub ikon obrazujących menu rozwijane (tzb.hamburger). Te elementy występują dziś w zasadzie na każdej dowolnie wybranej stronie internetowej. Jeżeli szukać inspiracji - zawsze możesz skorzystać z istniejących bibliotek elementów graficznych opierających się o jeden spójny styl, a potem wykorzystać je w odpowiednich miejscach na stronie internetowej. Bogactwo wyboru polega dziś na tym, że w sieci i bazach stockowych  istnieje masa różnych opcji i wiele rozwiązań do wyboru. Wszystko zależy od przeznaczenia oraz zastosowania i wynika zarówno z potrzeb Klienta dla którego pracujesz i projektujesz strony i serwisy internetowe. Przystępując do pracy każdy projektant powinien rozsądnie i rzetelnie rozważyć, które zasoby wykorzystywanych elementów graficzne wybrać tak aby pasowały zarówno do obranej koncepcji ale również był są przyjazne dla użytkownika (czytelność na małych rozdzielczościach, odpowiedni kontrast i inne cechy).

Strony internetowe powinny się czytelnie i poprawnie wyświetlać na wszystkich urządzeniach

Dotyczy to również w przypadku wdrażania i tworzenia stron docelowych typu landing page dla firm. Dlatego też istotne jest aby programowane przez firmy z branży IT współcześnie witryny internetowe brały pod uwagę użytkowników którzy będą je przeglądać z poziomu różnych urządzeń. Zadbaj zatem o to żeby twój projekt po publikacji był przyjazny zarówno dla osób odwiedzających go z komputerów stacjonarnych (w tym laptopów) jak i co ważne - z różnego rodzaju urządzeń mobilnych których jest teraz cale spektrum róniące się rozdzielczościami ekranu, gęstością pixeli i zainstalowanymi różnymi silnikami przeglądarek (mobilne wersje Chrome, Safari czy Firefoxa). Dzisiaj użytkownicy internetu zamiennie w zasadzie na całym świecie korzystania zarówno z urządzeń stacjonarnych jak i  mobilnych zamiennie, natomiast w zależności od demograficznych uwarunkowań dotyczących grupy docelowe do których kierujesz treści twojej strony - może się stać tak że większość z nich to użytkownicy którzy korzystają wyłącznie ze smartfonów (np. podręczne aplikacje internetowe w telefonie). Dlatego warto pamiętać o tym fakcie i mieć na uwadze to że każda strona internetowa docelowa będzie gruntowanie przygotowane i dostosowana do w/w urządzeń tak aby mogli łatwo i przyjemnie przeglądać treści na niej przygotowane. Spełniając te podstawowe wymogi związane z projektowaniem stron  internetowych zapewnisz sobie przyjazny odbiór twoich produktów cyfrowych publikowanych w internecie.

Stosowanie alternatywnych rozwiązań stron www

Jeżeli w twojej głowie pojawiają się pytania, która koncepcja projektu będzie korzystniejsza - warto zaprojektować dwa rozwiązania alternatywne. Badając doświadczenia użytkownika w pewnym okresie czasu poprzez umożliwienie mu na korzystanie równoczesne z dwóch wersji, pozwoli Ci poznać trendy zachowań użytkowników. Dzięki temu to oni dostarczają niezbędną porcję informacji zwrotnych (Feedback) o które będziesz się mógł oprzeć w przyszłości. Zdobytą wiedzę z tak zwanych map ciepła - czyli zobrazowaniu najczęściej wybieranych przez użytkownika elementów na stronie www do podejmowania interakcji, możesz wykorzystać przy każdej modyfikacji optymalizacyjnej stron internetowych które prowadzisz i administrujesz dla swoich Klientów. Czasem wybór alternatywnej przetestowanej wersji często pomaga w drożeniu lepszej pod kątem konwersji strony docelowej danej firmy.

Warto przeczytać: