Strony internetowe a Social Media

  • Autor: Monika
strony internetowe wspierane przez social media
strony internetowe wspierane przez social media

Czy social media mają dzisiaj znaczenie?

Zastanawiasz się co takiego mają media społecznościowe do SEO? To pytanie, które również otrzymujemy od obecnych i potencjalnych klientów. Media społecznościowe i strony internetowe to szybko rozwijający się kanał marketingowy, z którego większość firm dopiero zaczęła korzystać w ciągu ostatnich kilku lat, ale bardzo ważne jest, aby i ten kanał wykorzystać – zwłaszcza jeśli inwestujesz zasoby w optymalizację wyszukiwarek. Tworzenie i zarządzanie kontami w mediach społecznościowych jest niezwykle ważne dla wspierania działań SEO, chociaż korzyści nie są od razu widoczne. Spośród wielu powodów, dla których powinieneś rozważyć media społecznościowe jako część swojej strategii online, chcemy przytoczyć kilka powodów, dla których są one ważne dla SEO.

Co ma wspólnego SEO z Social Mediami?

Dziesięć lat temu optymalizacja pod kątem wyszukiwarek była dość prosta – trzeba było upewnić się, że: wyszukiwarki mogą indeksować Twoje strony internetowe, używa się właściwych słów kluczowych, wie się, jak uzyskiwać wiele linków. Ponieważ silniki Google stają się coraz bardziej wyrafinowane w dostarczaniu spersonalizowanych wyników, te tradycyjne sygnały SEO już nie wystarczają. Media społecznościowe są w tym kontekście czymś na co warto zwrócić uwagę, bo specjalizują się w sygnałach poszukiwanych przez wyszukiwarki: tożsamości i relacji. O co w tym chodzi? Wyjaśnimy to na podstawie przykładu: ddyby przypadkowy nieznajomy podszedł do Ciebie i powiedział, że nowe hybrydowe Porsche jest super fajne z co najmniej 10 powodów i możesz się o tym przekonać, idąc z nim kilka ulic dalej, gdzie je zaparkował – zrobiłbyś to? Nie, prawdopodobnie byłbyś podejrzliwy i znalazłbyś wymówkę, by jak najszybciej zakończyć rozmowę. Jednak z drugiej strony - jeśli Twój przyjaciel, z którym dzielisz pasję do samochodów sportowych, powiedziałby to samo, prawdopodobnie przeszedłbyś ten kawałek drobi, żeby je zobaczyć. To jest siła tożsamości i relacji. Wyszukiwarki pracują nad tym, aby ich wyniki były jeszcze bardziej spersonalizowane, tak aby ich wyniki wyszukiwania zawierały więcej treści bezpośrednio związanych z Tobą, na podstawie lokalizacji, wcześniejszych zachowań lub od osób, które znasz lub którym możesz zaufać. Media społecznościowe wnoszą do algorytmów wyszukiwarek bogactwo danych dotyczących tożsamości i relacji. Nawet ex szef głównego zespołu rankingowego Google, Amit Singhal, omawiał wyzwania związane z tożsamością mówiąc, że "Dobry produkt można zbudować tylko wtedy, gdy rozumiemy, kto jest kim i kto jest z kim spokrewniony". Oprócz treści ważne są również relacje zasadniczo nie chodzi tylko o treść. Chodzi o tożsamość, relacje i treść.

​Jak wygląda pozycjonownie stron i kanałów społecznościowych?

Rozumiejąc, że tożsamość i relacje są ważne dla wyszukiwarek, a tym samym dla SEO, możemy zacząć zmieniać nasze zachowania marketingowe, abyśmy mogli czerpać korzyści z przypływu. Jednak uświadom sobie, że publikowanie postów na Facebooku, które zawierają link do Twojej witryny, nie da Ci ani trochę więcej autorytetu do linkowania w algorytmach wyszukiwania. Wszystkie renomowane sieci społecznościowe usuwają autorytet linków z odnośników do innych witryn za pomocą przekierowań 302 lub atrybutów nofollow. Zanim jednak bardziej zagłębimy się w ten temat, ważna uwaga: według Google media społecznościowe nie są jednym z ponad 200 sygnałów SEO wbudowanych w algorytm Google. Chociaż oznacza to, że media społecznościowe nie mają bezpośredniego wpływu na rankingi bezpłatnych wyników wyszukiwania, kilka badań wykazało, że są one ze sobą skorelowane. Jedno z badań wykazało, że w rankingach organicznych marek, które angażowały się w media społecznościowe, odnotowano średnio 22% wzrost. Należy również wziąć pod uwagę, że Google nie jest jedyną wyszukiwarką. Więc gdzie dokładnie jest wartość bezpłatnych wyników wyszukiwania? Sprawdź te powody!

​Google a linki z mediów społecznościowych

Nie jest tajemnicą, że Google, Bing i inne duże wyszukiwarki od jakiegoś czasu używają dialogu online w ramach swoich algorytmów rankingowych. Za każdym razem, gdy ludzie tweetują, lubią, komentują lub udostępniają jakąś treść, nazywa się to zaangażowaniem społecznym. Im więcej interakcji społecznościowych ma element treści, tym więcej sygnałów społecznościowych tworzysz w swojej witrynie. Wyszukiwarki mierzą te sygnały społecznościowe i wykorzystują je jako czynnik jakości podczas oceniania treści. Jest to sposób na zmierzenie treści, uznawany przez wiele osób za przydatny, w porównaniu z tym, co ich automatyczny algorytm określa jako wysokiej jakości. Część treści można również natychmiast zaindeksować, jeśli wzbudza duże zaangażowanie społeczne.

Link Building dla stron internetowych

Dawno minęły czasy proszenia innych stron o linki do Twojej. Wraz z pojawieniem się algorytmów Google Panda i Penguin, specjaliści SEO są zmuszeni do budowania linków w staromodny sposób – tworzenia wysokiej jakości treści, które są godne linków. Jednak możesz się zastanawiać, w jaki sposób docierasz do witryn, które byłyby chętne do umieszczania linków do Twoich treści, jeśli bezpośrednie zapytanie jest uważane za „nienaturalną” praktykę budowania linków? Odpowiedzią są... media społecznościowe. Media społecznościowe umożliwiają umieszczanie treści przed odpowiednimi odbiorcami, którzy właśnie mogą mieć wpływ linki. Osoby te będą również udostępniać Twoje treści w swojej sieci, co jeszcze bardziej zwiększy ich widoczność i wzmocni wpływ na SEO.

Wzmocnienie treści

Możesz tworzyć najlepszej jakości treści - ale bez wzmocnienia ich pozycji w Google nikt nie będzie miał szans się o nich dowiedzieć. Oczywiście, e-mail marketing to świetny sposób na wzmocnienie treści, ale dotrze on tylko do osób z Twojej marketingowej bazy danych. Media społecznościowe umożliwiają dotarcie ze swoimi treściami do nowych odbiorców. Gdy udostępnisz swoje treści, Twoi obserwatorzy również udostępnią je swoim obserwatorom, jeśli uznają to za przydatne. Wtedy te osoby podzielą się tym ze swoimi obserwującymi, jeszcze bardziej zwiększając Twój zasięg.

Co możesz zyskać w zamian?

  • duży ruch
  • linki przychodzące
  • sygnały społecznościowe
  • świadomość marki

Wszystko to jest wykorzystywane przez wyszukiwarki do określania jakości treści. Dlatego jeszcze raz do zapamiętania jest to, że jeśli nikt nie widzi Twoich treści, niezależnie od tego, jak niesamowite mogą one być, nikt nie może do nich podlinkować. Media społecznościowe mogą być potężnym sposobem na udostępnienie masom klientów angażujących treści. Im więcej osób zobaczy tę treść i będzie się nią cieszyć, tym większe jest prawdopodobieństwo, że uzyskają ponowne udostępnienia, dzięki którym jeszcze więcej osób otrzyma Twoje wiadomości. Zwiększenie liczby odsłon logicznie zwiększa liczbę osób, które prawdopodobnie połączą się z treścią na blogu lub innej witrynie, która przekazuje uprawnienia do linków z powrotem na twoje strony internetowe. Publikując swoje treści w mediach społecznościowych, zwiększasz ich zasięg i poszerzasz grono odbiorców poza tylko użytkowników Twojej witryny. Większa widoczność oznacza większe prawdopodobieństwo udostępnienia treści, tworząc linki przychodzące do Twojej witryny. Jest to szczególnie ważne, jeśli ta treść to post na blogu lub inna bezpośrednia strona Twojej witryny. Strategia linkowania jest jednym z najbardziej wpływowych sygnałów SEO, a wykorzystanie mediów społecznościowych do tworzenia linków może być bardzo skuteczne. Udostępnione treści mogą również zwiększyć liczbę odbiorców, co może zwiększyć ruch w Twojej witrynie.

​Świadomość marki, personalizacja i sygnały społecznościowe

Tożsamość i świadomość marki mogą wiele powiedzieć wyszukiwarkom o jakości Twojej witryny i o tym, jak bardzo należy jej ufać w algorytmach rankingowych. Oprócz wzmacniania treści, media społecznościowe pomagają również budować świadomość marki. Google nazywa to współcytowaniem. Tworzenie tych wspólnych cytatów za pośrednictwem mediów społecznościowych pomoże zwiększyć zaufanie Google do witryny Twojej firmy, twoje strony internetowe zystają na ocenie - a także pomoże w wyszukiwaniu haseł związanych z marką. Relacje społeczne stwarzają również możliwości, aby Twoje treści pojawiały się w spersonalizowanych wynikach wyszukiwania poszczególnych klientów. Na przykład, jeśli Sylwia użyje Google+, aby dać +1 stronie zawierającej wskazówki i porady w Twojej witrynie, a Sylwia przyjaźni się z Anią - to następnym razem, gdy Ania będzie szukać podobnych treści z poradami, prawdopodobnie zobaczy, że Sylwia polubiła Twoją stronę. Twoja strona może wyświetlać się w wynikach wyszukiwania Ani tylko dlatego, że Sylwia ją udostępniła, podczas gdy normalnie nie byłaby wyświetlana w wynikach wyszukiwania. Tutaj w przykładzie wynik wyszukiwania zostanie wizualnie powiększony o zdjęcie Sylwii i informację, że to właśnie udostępniła. Ta personalizacja wpływa korzystnie na Twoją pozycję w rankingu, atrakcyjność wizualną w celu zwiększenia klikalności i zwiększa zaufanie w oparciu o relacje między Sylwią i Anią. Pomnóż tę interakcję przez 100, 1000 lub 10 000, a zrozumiesz szeroki wpływ, jaki może mieć personalizacja oparta na uczestnictwie we właściwych sieciach społecznościowych. W przypadku wyników wyszukiwania Google najważniejszą siecią społecznościową jest Google+.

Czy powinieneś uwzględnić social media w strategii SEO?

Czy Google kiedykolwiek zaktualizuje swój algorytm wyszukiwania, aby uwzględniał sygnały z mediów społecznościowych? Trudno powiedzieć. Nie można jednak zaprzeczyć, że spójna obecność w mediach społecznościowych poprawia SEO. Z drugiej strony pamiętaj, że budowanie tożsamości i relacji, choć korzystne dla SEO, nie zastępuje SEO. Media społecznościowe to wzmacniacz SEO. Nadal obowiązują podstawy optymalizacji pod kątem wyszukiwarek. Jeśli roboty indeksujące nie mogą uzyskać dostępu do Twojej witryny lub jeśli w witrynie nie ma treści tekstowych do zindeksowania, nie ma nic do wzmocnienia. W opisany tutaj sposób pomożesz współpracować przy pozycjonowaniu SEO swoich treści w wewnętrznych wyszukiwarkach sieci społecznościowych i Google. Ponadto pomoże Ci to zwiększyć ruch w witrynie i blogu, więc tak czy inaczej warto zastosować to w praktyce.