Responsywność strony internetowej wzorcowo wykonana

  • Autor: Mirek
Responsywność strony internetowej wzorcowo wykonana
Responsywność strony internetowej wzorcowo wykonana

Jak zaprojektować wzorcową responsywność stron internetowych?

W szybko zmieniającym się krajobrazie połączonych ze sobą urządzeń, responsywne projektowanie stron internetowych ma kluczowe znaczenie. Jeszcze kilka lat temu termin „responsywne projektowanie stron internetowych” nie istniał. Jednak dzisiaj większość z nas musi to bezwzględnie zaadoptować.

Według danych już większość wszystkich wizyt w wyszukiwarce Google ma miejsce na urządzeniu mobilnym. Google zmienił też już 2 lata temy swój algorytm wyszukiwania, aby nadać priorytet witrynom przyjaznym dla urządzeń mobilnych. Jak więc zadbać, aby zostało wykonane wzorowo? Przyjrzyjmy się temu bliżej!

Czym jest responsywne projektowanie stron internetowych? (RWD). Responsywne projektowanie stron internetowych to podejście, które koncentruje się na środowisku użytkownika witryny. Środowisko użytkownika będzie zależeć od urządzenia, które połączyło się z Internetem. Istnieje wiele cech urządzeń, które dają możliwości skupienia się na użytkowniku. Niektóre z nich to: połączenie internetowe, rozmiar ekranu, rodzaj interakcji (ekrany dotykowe, trackpady), rozdzielczość graficzna.

Zanim responsywne projektowanie stron internetowych stało się popularne, wiele firm zarządzało całkowicie osobną witryną internetową, która otrzymywała ruch przekazywany w oparciu o klienta użytkownika. Jednak w responsywnym projektowaniu stron internetowych serwer zawsze wysyła ten sam kod HTML do wszystkich urządzeń, a CSS służy do zmiany renderowania strony na urządzeniu. Niezależnie od dwóch powyższych strategii, pierwszym krokiem w tworzeniu strony internetowej na telefon lub tablet jest upewnienie się, że przeglądarka zna intencję. W tym miejscu do gry wkracza metatag viewport.

Dlaczego responsywność na Twojej stronie www ma ogromne znaczenie? - Responsive Web Design służy do tego, aby Twoja witryna wyglądała dobrze i była łatwa do czytania/nawigowania – bez względu na to, z jakiego urządzenia korzysta Twój odwiedzający. Oznacza to, że zawartość/projekt/układ Twojej witryny zmieni się w zależności od rozmiaru/orientacji/rozdzielczości ekranu przeglądarki. Responsywny układ zapewni dobre wrażenia użytkownika na wszystkich urządzeniach. Twoi goście nie będą musieli ściskać powiększenia na swoich telefonach ani nie będą mieć problemów z nawigacją do treści, których szukają. Pamiętaj, że jeśli odwiedzasz swoją witrynę tylko na jednym komputerze, nigdy nie wiesz, czy Twoja witryna jest responsywna, czy nie. Nie każda responsywna strona internetowa jest taka sama. Istnieje wiele sposobów na zaimplementowanie responsywnego projektowania na stronie internetowej. Zawsze jednak responsywne strony www wymagają odpowiedniej architektury HTML, zapytań o media CSS, opcji nawigacji mobilnej i wielu innych rozwiązań. Jeśli masz starszy statyczny projekt strony internetowej, prawdopodobnie bardzo trudno jest go używać na urządzeniach mobilnych. Czy kiedykolwiek szukałeś na telefonie menu restauracji na jej stronie internetowej? Założę się, że bardzo trudno było uszczypnąć zoom i przejść do jednego z najważniejszych elementów treści. Jeśli witryna Twojej firmy nie jest responsywna, z całą pewnością Twoi odwiedzający mają ten sam problem.

Responsywne strony internetowe a adaptacyjne projektowanie stron internetowych - w tworzeniu witryn mobilnych istnieją dwa główne podejścia (lub frameworki) do projektowania: responsywne, adaptacyjne. W obu przypadkach powstają witryny zoptymalizowane pod kątem urządzeń mobilnych, z rozmiarami obrazów, odstępami i pozycjonowaniem zoptymalizowanymi pod kątem różnych rozmiarów ekranu. W przypadku projektowania responsywnego elementy projektu są opracowywane w celu skalowania w różnych rozmiarach urządzeń. Responsywny projekt strony internetowej to tylko jedna wersja strony internetowej, która automatycznie dostosowuje się do rozmiaru ekranu użytkownika. Jako pojedynczy projekt, responsywne projektowanie stron internetowych jest szybsze i tańsze, ale pojedynczy błąd w rozmiarze obrazu lub dopełnieniu może mieć wpływ na wrażenia użytkownika podczas dostosowywania się do mniejszych urządzeń.

Metatag Viewport do identyfikacji witryny mobilnej. Meta tag ten informuje przeglądarkę, jak dostosować stronę do szerokości każdego urządzenia. Gdy element meta viewport jest nieobecny, przeglądarki mobilne będą wyświetlać strony internetowe z domyślnymi ustawieniami pulpitu. Powoduje to pozornie pomniejszone, nieodpowiadające działanie. Teraz, gdy przeglądarka wie, co się dzieje, możemy wykorzystać popularne techniki, aby nasza witryna była responsywna na przysłowiową szóstkę.

Zapytania o media CSS dla różnych rozmiarów i orientacji ekranu - Jeśli nie masz doświadczenia w responsywnym projektowaniu stron internetowych, zapytania o media to pierwsza, najważniejsza funkcja CSS, której musisz się nauczyć. Zapytania o media umożliwiają stylizowanie elementów na podstawie szerokości widocznego obszaru. Jedną z popularnych strategii CSS jest napisanie najpierw stylów mobilnych i budowanie na ich podstawie za pomocą bardziej złożonych stylów dostosowanych do komputerów stacjonarnych. Zapytania o media są ważną częścią responsywnego projektowania stron internetowych, powszechnie używanej w przypadku: układów siatki, rozmiarów czcionek, marginesów i dopełnienia. Elementy te różnią się w zależności od rozmiaru i orientacji ekranu. Chociaż zapytania o media są niezbędne do responsywnego projektowania stron internetowych, wiele innych nowych funkcji CSS jest również powszechnie przyjmowanych i obsługiwanych w przeglądarkach. Flexbox to jedna z tych nowych, ważnych funkcji CSS w zakresie responsywnego projektowania stron internetowych.

Co to jest Flexbox? - Być może zastanawiasz się - "co robi Flexbox"? Lepsze pytanie brzmi - "czego Flexbox nie może zrobić"? Jaki jest najłatwiejszy sposób wyśrodkowania w pionie za pomocą CSS? Flexbox. Jak stworzyć responsywny układ siatki? Flexbox. I dużo, dużo więcej! Moduł Flexbox Layout (Flexible Box) zapewnia bardziej efektywny sposób rozmieszczania, wyrównywania i rozmieszczania przestrzeni między elementami w kontenerze, nawet jeśli ich rozmiar jest dynamiczny (stąd słowo „flex”). Flexbox to świetny sposób na osiągnięcie różnych, płynnych układów. W niektórych przypadkach możemy nie mieć takiej swobody w przestrzeni pionowej. Może zajść potrzeba dopasowania elementu na ustalonej wysokości. W tej sytuacji mamy do dyspozycji kolejną technikę – horizontal scroll. Teraz, gdy mamy w zanadrzu kilka technik układu RWD, przyjrzyjmy się elementom, które stawiają wyzwania specyficzne dla ich wizualnej natury - obrazom i wideo.

Responsywne obrazy - Używając nowoczesnych atrybutów tagów obrazu, możemy dostosować się do różnych urządzeń i rozdzielczości. Jak to uzyskać i co osiągamy dla responsywnej strony w ten sposób? To robi wiele dobrego. Rozłóżmy to na czynniki pierwsze:

  1. Po ustawieniu max-width: 100% obraz będzie skalowany w górę lub w dół w zależności od szerokości kontenera.
  2. Używając kombinacji tagów obrazu, źródła i img, w rzeczywistości renderujemy tylko jeden obraz i ładujemy tylko najlepiej pasujący obraz na podstawie urządzenia użytkownika.
  3. WebP to nowoczesny format obrazu, który zapewnia doskonałą kompresję obrazów w Internecie. Korzystając ze źródła, możemy odwoływać się do obrazu WebP, który będzie używany w przeglądarkach, które go obsługują, oraz innego tagu źródłowego, aby odwoływać się do wersji PNG obrazów, które nie obsługują WebP.
  4. srcset służy do informowania przeglądarki, którego obrazu należy użyć na podstawie rozdzielczości urządzenia.
  5. Natywne ładowanie z opóźnieniem ustalamy, korzystając z pary atrybut/wartość load-lazy.

Responsywne wideo na stronie

Responsywne wideo króre zawierają strony internetowe to kolejny temat, który zainspirował wiele artykułów i dokumentacji. Jedna z kluczowych strategii tworzenia responsywnych obrazów, wideo, elementów iframe i innych elementów obejmuje użycie współczynnika proporcji. Pole proporcji nie jest nową techniką – ale za to okazuje się być całkiem przydatnym narzędziem, które warto mieć w zanadrzu jako programista WWW.

Jak mogę sprawdzić, czy moja witryna jest responsywna?

Zatem teraz, gdy jesteśmy mistrzami responsywnego projektowania stron internetowych, jak możemy przetestować to, co zrobiliśmy? Na szczęście istnieje szereg narzędzi do symulacji i monitorowania doświadczenia użytkownika na różnych urządzeniach. Najszybszym sposobem, aby to sprawdzić, jest wywołanie witryny na komputerze stacjonarnym/laptopie i urządzeniu mobilnym i sprawdzenie, czy układ jest inny. Powinno to mieć miejsce na każdej stronie Twojej witryny, zapewniając, że wszystkie treści są przyjazne dla urządzeń mobilnych. Spróbuj sprawdzić więcej niż tylko stronę główną i zobacz, co się stanie. Ważniejszym testem jest Test Przyjazności Mobilnej Google. Spróbuj wpisać swój adres URL do tego testera na kilku stronach swojej witryny. Jeśli wynik testu nie będzie brzmiał: „Mobile Friendly” – od razu powinieneś pomyśleć o zainwestowaniu w responsywnym redesignie strony internetowe! Możesz również znaleźć drobne błędy, takie jak zbyt małe linki. Tego rodzaju rzeczy są łatwe dla projektanta stron internetowych do zmiany/naprawienia i zwiększenia przyjazności mobilnej Twojej witryny. Chcesz mieć pewność, że wszystko będzie świetnie ogarnięte pod RWD bez samodzielnego sprawdzania? Zaufaj nam – ekspertom od responsywnego designu.

Podsumowanie najważniejszych informacji dotyczących responsywnych stron internetowych - Responsywne witryny strony internetowe to jeden z największych kluczy do zwiększenia ruchu w witrynie i konwersji. Wyszukiwarki wiedzą, czy Twoja witryna jest responsywna i jak wygląda na urządzeniach mobilnych. Google po prostu bardziej prawdopodobnie wyświetli Twoją witrynę w wynikach wyszukiwania mobilnego, jeśli będzie prawidłowo korzystał z responsywnego projektu. Jeśli Twoja witryna nie jest przyjazna dla urządzeń mobilnych, szacuje się, że ruch mobilny wynosi około 10-25% całego ruchu. Widzieliśmy, że po wdrożeniu responsywnego projektu liczba ta wzrosła do około 40-50%. Ta zmiana wynika z ogromnego wzrostu ruchu w wyszukiwarkach mobilnych, gdy witryna ma responsywny projekt. Wraz z rosnącą liczbą urządzeń mobilnych na rynku, coraz więcej osób szuka lokalnych firm za pomocą swoich telefonów i tabletów. Nie ignoruj tego – to już nie jest opcja. To konieczność dla stron, które mają mieć znaczenie w sieci.