Nawigacja na stronie – o czym pamiętać i jak poprawić?

  • Autor: Monika
Poprawianie nawigacji na stronach internetowych
Poprawianie nawigacji na stronach internetowych

Jaki wpływ na pozycjonowanie stron ma nawigacja?

Struktura strony internetowej

Struktura nawigacji Twojej witryny ma ogromny wpływ na konwersje, sprzedaż i współczynniki odrzuceń. Jeśli odwiedzający nie mogą dowiedzieć się, gdzie znaleźć to, czego chcą – odejdą. To ostatnia rzecz, jakiej chcesz. Zamiast tego utwórz przejrzystą, hierarchiczną nawigację w witrynie, która pomoże odwiedzającym znaleźć to, czego chcą i to natychmiast. Jak to zrobić? O tym w dzisiejszym artykule.

Dlaczego nawigacja na stronie internetowej ma znaczenie? Bez nawigacji w witrynie odwiedzający nie mogą dowiedzieć się, jak znaleźć Twojego bloga, stronę rejestracji poczty e-mail, listy produktów, ceny, gdzie mogą odszukać informacje kontaktowe lub dokumenty pomocy. Zacznij od tej ogólnej zasady, że struktura nawigacji w Twojej witrynie powinna umożliwiać komuś:

  1. dotarcie na dowolną stronę w Twojej witrynie
  2. znalezienie tego, czego potrzebuje, w ciągu 3 kliknięć.

W idealnym świecie każdy odwiedzający zaczynałby na Twojej stronie głównej i podążał tą samą ścieżką przez Twoją witrynę - ale tak nie jest. Odwiedzający witrynę poruszają się po całej jej strukturze. Pamiętaj, że chcesz, aby użytkownicy Twojej witryny mogli dalej odkrywać. Daj im powody do klikania w linki, wzbudzając ciekawość i kusząc świetnymi ofertami.

Zrozum związek między nawigacją w witrynie a doświadczeniem użytkownika Doświadczenie użytkownika odnosi się do sposobu, w jaki odwiedzający postrzega użyteczność i estetykę Twojej witryny ma to też wpływ na pozycjonowanie. Chcesz, aby każdy, kto odwiedza Twoją witrynę, miał dobre wrażenia z użytkowania. Wiele aspektów projektowania i tworzenia stron internetowych ma wpływ na wrażenia użytkownika:

  • Czcionki, kolory i obrazy
  • Nagłówki i CTA
  • Dostępność informacji kontaktowych
  • Czas ładowania strony
  • Projekt formularza

Nawigacja w witrynie jest jednym z najważniejszych czynników, które należy wziąć pod uwagę, ponieważ jeśli odwiedzający nie mogą znaleźć Twojego formularza internetowego, nie ma znaczenia, jak ładny jest. Nawigacja w witrynie pozwala odwiedzającym przechodzić z jednej strony na drugą bez frustracji. Jeśli dobrze wykonałeś swoją pracę, odwiedzający opuszczają Twoją witrynę z zamiarem powrotu i mogą nawet coś od Ciebie kupić lub zapisać się na Twoją listę e-mailową. Ludzie codziennie odwiedzają wiele stron internetowych, więc nie brakuje miejsc, w których można znaleźć to, czego chcą. Jeśli nie zaoferujesz przejrzystego menu nawigacyjnego i innych sposobów eksploracji witryny, nie dadzą Ci drugiej szansy.

Rodzaje nawigacji w witrynie

Kiedy większość ludzi myśli o nawigacji w witrynie, wyobrażają sobie menu nawigacji witryny, które pojawia się w nagłówkach większości witryn. Istnieją jednak inne rodzaje nawigacji w witrynie. Paski boczne są powszechnym dodatkiem do wielu stron internetowych. Są umieszczone po lewej lub prawej stronie głównej treści. Niektóre witryny mają nawet podwójne paski boczne. Następnie masz stopki, które często zawierają linki do głównych stron witryny, a także popularnych zasobów. Od jakiegoś czasu modne są tak zwane szerokie stopki. Pozwalają na więcej linków, co oznacza lepsze wrażenia użytkownika. Wiele witryn stawia również na tzw. „okruszki”, czyli hierarchiczne łącza nawigacyjne, które pojawiają się na określonej stronie. Mówią ci, jak ta strona jest zagnieżdżona w innych stronach. Rozwój telefonów komórkowych stworzył również potrzebę innych rodzajów nawigacji w witrynie. Większość z takich szczególnych menu pojawia się tylko na urządzeniach mobilnych. Pamiętaj jednak, że nawigacja w witrynie i hiperłącza nie są synonimami. W przypadku SEO świetnie jest rozrzucać linki wewnętrzne w treści, ale nie są one uważane za część podstawowej nawigacji w witrynie.

Najlepsze praktyki i wskazówki dotyczące nawigacji w witrynie

Zaczynasz swoją witrynę od zera? A może zdecydowałeś się poprawić nawigację w witrynie, aby uzyskać lepsze wyniki. Co powinieneś zrobić najpierw? W rzeczywistości nawigacja w witrynie opiera się na sobie i utrzymuje zaangażowanie odwiedzających w witrynie. Pominięcie tylko jednej najlepszej praktyki dotyczącej nawigacji w witrynie może spowodować utratę konwersji i znaczący wływ na pozycjonowanie stron w Google. Oto twoja ściągawka do sprawdzonych metod nawigacji w witrynie. Prześledź każdą z nich uważnie, aby poprawić wrażenia użytkownika.

  1. Hiperłącze musi być wyraziste - Jednym z najczęstszych problemów jest to, by projekt przeszkadzał w użytkowaniu. Jeśli odwiedzający nie mogą odróżnić hiperłącza od treści, masz problem. Najłatwiejszym sposobem uczynienia hipertekstu oczywistym jest upewnienie się, że różni się on od każdego innego elementu na stronie — i to nie tylko wtedy, gdy odwiedzający strony internetowe najedzie na link. Sformatuj go w innym kolorze, podkreśl go lub pogrub. Jeśli chcesz, możesz nawet zmienić linki nawigacyjne w nagłówkach w przyciski.
  2. Usprawnij swój pasek nawigacyjny - Wiele witryn zawiera za dużo lub za mało linków na pasku nawigacyjnym nagłówka. Zastanów się, czego oczekujesz od użytkowników w Twojej witrynie, ale także zastanów się, czego mogą chcieć użytkownicy. Na przykład możesz chcieć, aby użytkownicy dokonali konwersji, ale Twoi goście mogą chcieć dowiedzieć się więcej o Twojej firmie lub poznać Twoją filozofię. Jeśli menu nawigacyjne zaczyna wyglądać na trochę zaśmiecone, rozważ lepszą organizację witryny. Użyj głównego nagłówka, a następnie dołącz podmenu z innymi linkami sklasyfikowanymi poniżej.
  3. Oddziel paski boczne - Pasek boczny nie powinien wyglądać jak reszta treści na stronie. To powinno się wyróżniać. Wiele stron internetowych realizuje to za pomocą koloru. Projektant może sformatować pasek boczny z innym kolorem tła niż reszta stron internetowe. Biała przestrzeń — też działa dobrze. Upewnij się, że pasek boczny jest dobrze oddzielony od innych elementów.
  4. Umieść nawigację w standardowym miejscu - Kreatywność jest świetna, ale nie kosztem doświadczenia użytkownika. Umieść nawigację w miejscach, w których ludzie spodziewają się jej znaleźć. Obejmuje to: pasek nawigacji nagłówka, pasek boczny, stopkę. Wykorzystaj te obszary, aby odwiedzający mogli znaleźć to, czego potrzebują. Jeśli chcesz dodać kreatywną nawigację, na przykład za pomocą multimediów, upewnij się, że odwiedzający mogą w nie z łatwością klikać.
  5. Spraw, aby wszystko było jasne i proste dla użytkownika - Menu nawigacyjne Twojej witryny nie służy do sprytnych ani dowcipnych sztuczek. Użyj możliwie jak najbardziej przejrzystego projektu i tekstu, aby odwiedzający wiedzieli, co masz na myśli. Istnieje powód, dla którego większość stron internetowych używa słowa „O nas” – to sygnał, który jest czytelny i rozpoznawalny. To samo dotyczy prostych słów, takich jak „Kontakt” i „Usługi”.
  6. Nie zapomnij o stopce - Jeśli korzystasz z WordPressa, możesz znaleźć tysiące motywów zawierających szerokie stopki. Wykorzystaj je na swoją korzyść. Nie musisz dołączać dziesiątek linków, ale wykorzystaj przestrzeń. W niektórych przypadkach możesz po prostu powtórzyć pasek nawigacji nagłówka. W ten sposób ludzie nie muszą przewijać w górę, aby znaleźć żądany link. Możesz także rozwinąć na pasku nawigacyjnym nagłówka. Dodaj inne linki do ważnych stron w swojej witrynie.
  7. Połącz nawigację z priorytetami firmy - Chociaż ważne jest, aby pamiętać o wrażeniach użytkownika, chcesz również kierować odwiedzających do najważniejszych stron pod kątem konwersji i sprzedaży. Kierowanie odwiedzających na te podstawowe strony może mieć duży wpływ na wyniki Twojej firmy. Zachowaj równowagę między stronami, które mogą zainteresować odwiedzającego pod względem ciekawości, ale dodaj linki, które również kierują odwiedzających przez Twój lejek. Na przykład dołącz strony „O nas” i „Kontakt”, a także link do swojego bloga. Następnie dodaj świetne wezwanie do działania, takie jak „Pobierz”, jeśli masz aplikację mobilną lub „Załóż testowe konto” dla firmy SaaS.
  8. Upewnij się, że nawigacja w witrynie jest w 100 procentach responsywna na urządzeniach mobilnych - Jeśli nawigacja w witrynie nie działa poprawnie na urządzeniach mobilnych, masz kłopoty. Istnieją responsywne projekty i motywy dla każdego głównego systemu zarządzania treścią, więc upewnij się, że z nich korzystasz. Upewnij się, że same linki są wystarczająco duże, aby ludzkie palce mogły je łatwo kliknąć. Pamiętaj, że niektórzy ludzie mają większe kciuki niż inni.
  9. Przemyśl stosowanie CTA - Dziesięć lat temu większość stron internetowych miała przyciski do nawigacji w nagłówkach. Dziś jednak cały ten wizualny hałas wydaje się niezgrabny. Ponadto nie pozwala na podkreślenie konkretnego linku w nawigacji witryny i osłabia pozycjonowanie. Zarezerwuj te przyciski na wezwania do działania. Możesz poprosić odwiedzających o zapisanie się na Twoją listę e-mailową, demo produktu lub umówienie się na rozmowę. W każdym razie spraw, aby był odważniejszy i bardziej wyrazisty niż inne linki.

Dowiedz się, jak Twoi odbiorcy poruszają się po Twojej witrynie

Wszystkie najlepsze praktyki nawigacji w witrynie na świecie nie zastępują użytecznych danych. Twoi odbiorcy różnią się od wszystkich innych, więc chcesz wiedzieć, jak zachowują się w Twojej witrynie. Raporty o zachowaniach użytkowników informują o tym, ile osób klika w konkretny obszar Twojej witryny. Możesz na przykład odkryć, że nikt nie klika linków na pasku nawigacyjnym. Czemu? Być może nie dajesz jasno do zrozumienia, że hipertekst jest łączem, a może stworzyłeś zbyt wiele elementów rozpraszających uwagę pod paskiem. Mapy przewijania są również bardzo przydatne. Jeśli wiesz, że ludzie nigdy nie przewijają do stopki w Twojej witrynie, wiesz, że nie musisz kłaść tak dużego nacisku na tę część strony. Uruchom raporty dotyczące zachowania użytkowników, aby uzyskać ogólny przegląd tego, jak ludzie reagują na nawigację w Twojej witrynie. Możesz także uruchomić specjalne narzędzia do nagrywania interakcji, aby obserwować poszczególnych użytkowników w akcji. Dzięki temu dowiesz się, czy ludzie wydają się być zdezorientowani na przykład konkretnym linkiem, czy też klikają, ponieważ nie mogą znaleźć tego, czego chcą. Pamiętaj też, że zawsze możesz liczyć na profesjonalną pomoc firmy Exponet Bielsko-Biała.

Czytaj także: