Tak powstają idealne strony internetowe

  • Autor: Monika
Wpływ nauki na projektowanie stron internetowych
Wpływ nauki na projektowanie stron internetowych

Wpływ nauki na projektowanie stron internetowych

W Internecie porady dotyczące projektowania stron internetowych są tematem przerabianym nieskończoną ilość razy. Wiele osób ma swoje własne opinie na temat tego, jak wygląda idealna strona internetowa. To dlatego, że do pewnego stopnia projekt jest subiektywny. To, co lubi jedna osoba, inne może uznać za beznadziejne. Jednocześnie projektowanie stron internetowych jest jednym z najważniejszych czynników sukcesu strony internetowej. W rzeczywistości prawie połowa osób twierdzi, że projekt strony internetowej jest głównym czynnikiem oceny wiarygodności firmy. W konsekwencji wpływa również na konwersje, współczynnik odrzuceń i nie tylko.

Gdyby tylko był sposób na znalezienie obiektywnych danych na temat tworzenia udanego projektowania stron internetowych – każdy webmaster z pewnością chciałby z niego skorzystać. Okazuje się, że nie jest to aż tak niewykonalne – a wiele z ponadczasowych i uniwersalnych wskazówek zostało zebranych w tym artykule. Pozostań na stronie, aby uzyskać wskazówki dotyczące projektowania stron internetowych poparte nauką. Przestań polegać na swoim przeczuciu i zacznij robić rzeczy, które okazały się skuteczne. Oparte na nauce wskazówki dotyczące projektowania stron internetowych, pozwolą Ci stworzyć doskonały projekt witryny. Poniżej znajdziesz wskazówki i triki oparte na badaniach, które wskażą Ci obiektywny kierunek tego, jak ulepszyć projektowanie stron internetowych, jakie znałeś do tej pory.

Szybkość strony internetowej jako absolutny priorytet

Spraw, aby szybkość strony internetowej była absolutnym priorytetem Jest to prawdopodobnie jeden z najmniej uwzględnianych faktów w sferze projektowania stron internetowych – a przecież szybkość jest tak ważna (!). Badania wykazały, że ma to wpływ na wszystko, od współczynnika odrzuceń, przez zadowolenie użytkowników, po konwersje i przychody. Jeśli Twoja witryna działa wolno, odwiedzający nie będą na niej zostawać. Ponadto, z racji tego, że ten aspekt jest ważny dla użytkowników - wyszukiwarki również biorą pod uwagę szybkość ładowania strony i uwzględniają ją w swoich rankingach. Z tego powodu najważniejsze jest, aby już na etapie tworzenia witryny cały czas mieć na uwadze jej docelową szybkość.

Wykorzystaj pierwsze wrażenie użytkownika

To, czy nadal istnieje coś takiego jak część strony, która jest widoczna po załadowaniu (powyżej linii przewijania), jest częścią gorącej debaty. Niektórzy twierdzą, że ze względu na mnogość rozmiarów ekranu w dzisiejszych czasach ten element projektu nie ma już znaczenia. Inni mają wręcz odwrotne zdanie. Faktem jest jednak, że nawet w 2021 r. ludzie spędzają 57 procent czasu powyżej tej linii projektu, po czym następuje gwałtowny spadek. 74 procent czasu poświęcają na to pierwsze wrażenie. Wygląda więc na to, że ten element projektu strony nadal ma znaczenie. W przypadku Twojej strony internetowe oznacza to, że musisz nadać priorytet treści i wykorzystać dostępną przestrzeń, aby przyciągnąć użytkowników, aby zechcieli pozostać na stronie i kontynuować jej eksplorację.

Jak wykorzystać potencjał górnej części strony www?

Użyj jasnego i opisowego nagłówka — wyjaśnij, co Twoja witryna może zrobić dla odwiedzających, podkreśl korzyści. Bądź zwięzły i używaj mocnych słów. Aby uzyskać więcej porad, porozmawiaj ze specami od copywritingu. Dołącz najważniejsze wezwanie do działania (CTA) — aby zwiększyć szanse na konwersję, top strony internetowe to idealne miejsce na rozpoczęcie podróży użytkownika po witrynie. Upewnij się, że wezwanie do działania jest jasne i widoczne. Uwzględnij multimedia — obrazy, filmy lub dźwięk pomagają podkreślić Twój punkt widzenia. Dowiedz się, jak najwięcej o treści wizualnej i wykorzystaj ją w tym miejscu.

Skorzystaj z prawa Hick’a

Prawo Hicka stanowi, że im więcej dana osoba ma wyborów, tym dłużej zajmie jej podjęcie decyzji. W rzeczywistości istnieje fascynujące badanie tego zjawiska, w którym ludzie w supermarkecie otrzymywali mniej lub więcej odmian dżemu do spróbowania. W końcu ci, którzy mieli większy wybór, znacznie rzadziej kupowali dżem niż ci, którzy mieli mniej różnorodności do wyboru. Jakie to ma znaczenie dla Twojej witryny? Zdecydowanie możesz zwiększyć liczbę konwersji, ograniczając wybór, jaki dajesz użytkownikom. Oto kilka przykładów tego, jak może to wyglądać: Zmniejsz liczbę pozycji w menu, Ogranicz pola formularza, Skoncentruj się na jednym wezwaniu do działania (CTA), Wyświetlaj tylko przyciski społecznościowe dla mediów, w których jesteś aktywny, Trzymaj się jednego celu na stronie. Istnieje wiele innych sposobów na zmniejszenie przeciążenia strony internetowych i skierowanie użytkowników w stronę wyborów, których naprawdę chcesz, aby dokonali.

Liczy się prostota stron

Kontynuując temat – "mniej znaczy więcej", dotyczy to również Twojego projektu w ogóle. Ogromne badanie przeprowadzone przez Google wykazało, że odwiedzający strony internetowe nie lubią złożoności wizualnej. Istota tego badania jest taka: im bardziej złożony projekt, tym mniej jest postrzegany przez odwiedzających jako piękny. Co to oznacza dla Twojej witryny? Oprócz powyższego punktu, oto kilka pomysłów: Przemyśl ponownie pasek boczny — coraz więcej stron internetowych rezygnuje z paska bocznego na rzecz projektu jednokolumnowego. Oznacza to mniej zakłóceń i wyraźnie koncentruje się na treści. Trzymaj się standardowych układów — ludzie kochają znajome im rozwiązania i mogą nie chcieć ochoczo korzystać z niestandardowych projektów witryn. Dlatego dobrym pomysłem może być trzymanie się znanych tropów i układów projektowych. Nadal możesz znaleźć sposoby na wyróżnienie się – choć już na inne sposoby.

Unikaj karuzeli, suwaków, tabulatorów i innych udziwnień

Właściciele uwielbiają jak ich strony internetowe posiadają karuzele. Przy zamawianiu projektów www mogłoby się nawet wydawać, że to jedna z najbardziej pożądanych funkcjonalności. Niestety z badań wynika, że są one dość bezużyteczne. Jedne z najbardziej oszałamiających danych pochodzą z Uniwersytetu Notre Dame. Tamtejszy webmaster zauważył, że pierwszy slajd na karuzeli otrzymał prawie 90 procent kliknięć, podczas gdy reszta została w dużej mierze zignorowana. Dziewięćdziesiąt procent! Czy nie wygląda na to, że inne slajdy są w ogóle nieistotne? Można więc założyć, że projektanci stron internetowych, którzy odradzają swoim klientom używanie suwaka, mają rację. Tabulatory i inne dodatkowe funkcje generują ten sam problem, co suwaki i karuzele – często są ignorowane. Sytuację pogarsza fakt, że niewielu odwiedzających faktycznie czyta całą stronę. Większość ludzi po prostu skanuje i dlatego jest mało prawdopodobne, że wykona dodatkowe kliknięcia, aby zobaczyć Twoje treści. Co jednak, jeśli trzeba jakoś uwzględnić informacje umieszczone w tych obszarach? Priorytet przewijania nad klikaniem w strony internetowe - Jeśli więc nie chcesz przedstawiać dodatkowych informacji za pomocą suwaków - jak je przedstawić? Odpowiedź: po prostu umieść wszystko na jednej długiej stronie - to działa! Istnieje fascynujące studium przypadku, które potwierdza tę tezę. Jeden z biznesmenów podjął decyzję, aby odejść od prostej, krótkiej strony do takiej, która była 20 razy dłuższa niż oryginał. Wynik? Konwersje wzrosły o 30 procent! Z pewnością warto się tym bliżej zainteresować. Wygląda na to, że użytkownicy bardziej lubią przewijać niż klikać. Dlatego jeśli obecnie rozpowszechniasz informacje o swoim produkcie na wielu różnych stronach, czas to przemyśleć. Bezpośrednia uwaga dzięki wizualnym wskazówkom - Jedną z głównych funkcji projektowania stron internetowych jest prowadzenie użytkowników. Możesz to zrobić, nadając różną wagę różnym elementom, kierując w ten sposób koncentrację tam, gdzie chcesz, by miała miejsce. Aby to osiągnąć, możesz jednak również użyć bardziej bezpośrednich wskazówek wizualnych. Jednym z nich jest wykorzystanie faktu, że ludzie zwykle patrzą w tym samym kierunku, co ludzie, których widzą w reklamach. W jednym z badań naukowcy przetestowali wyżej wymieniony efekt w porównaniu z prostą strzałką wskazującą na element, na który chce się zwrócić uwagę. Co zabawne, bardziej bezpośrednia metoda przewyższała subtelną wskazówkę. Niech to będzie lekcja również dla Ciebie.

Używaj ludzi na zdjęciach

Ale też unikaj zdjęć ze stocków wrzucanych na twoje strony internetowe - oprócz tego, że są one wykorzystywane do kierowania uwagi, umieszczanie innych osób na zdjęciach w Twojej witrynie jest generalnie świetnym pomysłem. Ludzie lubią utożsamiać się z innymi ludźmi, zarówno w prawdziwym życiu, jak i w sieci. Widać to w praktyce w niejednym studium przypadku – gdzie udało się zwiększyć konwersje przechodząc z tekstowej strony docelowej na taką z dużym zdjęciem osoby w tle. Proste ale efektywne. Jednak tutaj zastrzeżenie: cały efekt jest łatwo zanegowany przez zdjęcia stockowe. Jedno z interesujących badań na ten temat wykazało, że jesteśmy bardzo biegli w rozpoznawaniu tych ogólnych obrazów i nie reagujemy na nie w ten pożądany przez właściciela strony sposób. Z tego powodu, jeśli zamierzasz używać zdjęć osób w swojej witrynie, upewnij się, że są one autentyczne i prawdziwe. Uwzględnij swoich pracowników lub klientów. Po prostu powiedz nie dla stocków.

Użyj listy

pamiętając o właściwej kolejności - Używanie list przez strony internetowe, zarówno uporządkowanych, jak i nieuporządkowanych, to świetny sposób na zwiększenie dostępności informacji. Okazuje się jednak, że i tutaj ludzka uwaga jest kapryśna. Wynika to z tak zwanego efektu pozycji szeregowej. Zasadniczo mówi, że na liście najprawdopodobniej zapamiętasz zarówno elementy na początku, jak i na końcu. Z drugiej strony część środkowa odchodzi w dużej mierze w zapomnienie. Dlatego wymieniając atrybuty swojego produktu lub usługi, pamiętaj, aby umieścić najważniejsze tam, gdzie mogą one mieć wpływ.

Wykorzystaj społeczny dowód słuszności

Ostatnia z naszych wskazówek dotyczących projektowania stron internetowych dotyczy tzw. społecznego dowodu słuszności. To jest skłonność ludzi do robienia tego, co robią inni. Oznacza to, że jeśli grupa ludzi coś aprobuje, inni są bardziej skłonni zrobić to samo. Dlatego - jeśli możesz pokazać, że inni mają pozytywną opinię o Twojej witrynie, treści, produkcie lub usłudze, nowi odwiedzający z większym prawdopodobieństwem zrobią to samo. Najłatwiej możesz to pokazać za pomocą liczby udostępnień społecznościowych, wzmianek w mediach i/lub referencji.