Strony internetowe a zwiększenie ruchu z urządzeń mobilnych

  • Autor: Marta
mobilne pozycjonowanie strony internetowe Bielsko Biała
mobilne pozycjonowanie strony internetowe Bielsko Biała

Mobilna optymalizacja stron internetowych - dlaczego jest dziś istotna

Dlaczego stawianie nacisku na to aby strony internetowe skupione były wokół pozycjonowania w przypadku wyszukiwania z urządzeń mobilnych jest tak istotne we współczesnym świecie. Jeszcze dekadę temu ruch a co za tym idzie konwersja z urządzeń mobilnych dotycząca stron internetowych i sklepów miał stosunkowo mały udział w całości statystyk. Jednak zauważalny był wzrostowy trend przyrostu ruchu z urządzęń przenośnych gdy użytkownicy odwiedzali strony internetowe coraz częściej z poziomu tabletów, telefonów komórkowych w tym ze smartfonów. Wiele osób zadawało sobie pytanie jak ten przysłowiowy tort zostanie docelowo podzielony. Czy wszyscy użytkownicy przesiądą się wyłącznie na urządzenia mobilne? Jak wiemy do końca tak się nie stało a proporcje pomiędzy stronami internetowymi i sklepami e-commerce generowane z komputerów stacjonarnych i telefonów są mniej więcej podobne. Używanie telefonów do surfowania w sieci jest wygodne w przypadku przebywania poza domem, gdy mamy ograniczony dostęp aby odwiedzać strony internetowe z poziomu komputera stacjonarnego. Oczywiście przewagę zawsze będzie miał z punktu widzenia zwykły komputer (większy ekran, czytelniejszy obraz oraz łatwiejsza nawigacja i sterowanie z poziomu muszki etc.), jednak telefon jest już dziś praktycznie niezastąpiony gdyż gwarantuje nam swobodny dostęp do internetu z każdego miejsca  gdzie tylko posiadamy zasięg sieci komórkowej. Bazując na danych za rok 2022 wiemy iż blisko 55 procent transakcji online odbywa się przy użyciu urządzenia mobilnego. Dlatego tak istotne staje się dziś stosowanie usługi takiej jak systematyczne pozycjonowanie stron internetowych pod kątem optymalizacji mobilnej (mobilne SEO). Dotyczy to również w głównej mierze sklepów internetowych. Jeżeli właścicielowi sklepu czy strony firmowej zależy na pozyskaniu nowego ruchu organicznego przychodzącego z urządzeń przenośnych to powinien skupić swoją uwagę na wdrożeniu istotnych optymalizacji pod względem mobilnego SEO. To przyspieszy proces pozycjonowania i pomoże w podtrzymaniu swojej pozycji rynkowej a także odniesienia sukcesu na rynkach gdzie jeszcze nie mieliśmy zasięgu.

Pozycjonowanie stron dla urządzeń mobilnych

Czym zatem jest SEO w odniesieniu do urządzeń mobilnych? Strony internetowe które chcą być wysoko pozycjonowane powinny być poddane procesowi systematycznej i cyklicznej gruntownej optymalizacji ukierunkowanej na jak najsilniejsze i poprawne zarówno wyświetlanie, obsługę jak i działanie na urządzeniach mobilnych takich jak telefony komórkowe i tablety. Sama funkcjonalność dotyczy w głównej mierze user experience strony lub sklepu (UX) - tak aby w sposób elastyczny oraz przejrzysty a także łatwy i intuicyjny umożliwiały one dostęp nawigacyjny oraz funkcjonalny. Odpowiednie dopasowywanie się warstwy funkcjonalnej do wybranych rodzajów urządzeń prowadzi do pozyskania i osiągnięcia wysokich miejsc w wyszukiwarce. Istotne jest aby proces optymalizacji i pozycjonowania mobilnego SEO był długofalowy i systematyczny. Dzięki temu podejmowane działania będą miały korzystny oddźwięk i długofalowej perspektywie korzystnie wpływać zarówno na przyrosty  ruchu z urządzeń mobilnych jak i zwiększanie współczynnika konwersji generowanego przez strony internetowe.

Co brać pod uwagę przystosowując strony internetowe do warunków mobilnych?

Strony internetowe zoptymalizowane pod kątem responsywnym do odbioru na różnych typach urządzeń powinny skupiać swoją uwagę na następujących aspektach.

  1. Ograniczenia rozmiarowe ekranów i wyświetlaczy - ma to wpływ na trudność związaną z możliwością umieszczania i pomieszczenie wszystkich elementów strony internetowej na małej przestrzeni. Dlatego warto zrezygnować z wszelkiego rodzaju ozdobników i elementów niemających bezpośredniego wpływu na funkcjonalność strony internetowej czy sklepu. Stawiamy nacisk na dostępność i obsługę (przyciski, nawigacja strony) oraz na dostępność istotnych treści (zdjęcia produktów, opisy oraz cena etc.)
  2. Dywersyfikacja rodzajów urządzeń mobilnych - na rynku istnieje obecnie masa sprzętu który jest bardzo zróżnicowanych odnośnie rozdzielczości, ilości cali oraz orientacji ekranu czy wyświetlacza - pion/poziom. To utrudnia zadanie dla firm projektujących strony internetowe lub przerabiające je pod responsywność.
  3. Trudności związane dostępnością Crossbrowser - rynek samych przeglądarek również jest zróżnicowany (od starszych wersji Internet Explorer'a, przez różne generacje Firefoxa, po Chrome oraz Operę czy Safari kończąc). Kompatybilność interpretacji czy obsługi różnych rozwiązań technologicznych jest istotnym czynnikiem wpływającym na problemy z dostosowaniem obranych przez developerów rozwiązań.

Dlaczego pozycjonowanie mobilne i optymalizacja SEO jest istotna? Istnieje wiele perfekcyjnie zaprojektowanych stron pod urządzenia stacjonarne, w które firmy zainwestowały ciężkie pieniądze ze względu na ich rozbudowaną formę. W przypadku konieczności zmiany lub dostosowania tak dużych projektów firmy stają przed kilkoma opcjami dostosowania tak wielkich produktów pod kątem optymalizacji mobilnej. Niestety istnieje taka konieczność gdyż sama desktopowa wersja ogranicza ruch już praktycznie w połowie. Bazując na statystyce z bieżącego roku - ponad połowa ruchu w sieci w samej tylko Polsce generowana była z telefonów i innych niż komputery stacjonarne urządzeń. Generowanie ruchu w sieci z typowych komputerów stacjonarnych w tym roku osiągnęło bardzo niski wynik - bo niecałe 40 procent. To w porównaniu z okresem sprzed siedmiu lat całkowite odwrócenie proporcji i trendu. Analizując dane stron i sklepów internetowych za zeszły rok - można zauważyć fakt iż połowa operacji kupna/sprzedaży w siedzi odbywała się za pomocą sprzętu mobilnego. Analiza przytacza też kolejne fakty , które mówią że blisko trzy czwarte internautów wykazuje chęć powrotu na strony internetowe które zostały poddane procesowi optymalizacji ukierunkowanych na telefony. Spadki ruchu można w statystykach zauważyć w odniesieniu serwisów, które posiadały dużą konwersję na komputerach stacjonarnych, ale poprzez złe doświadczenia i migrację użytkowników na urządzenia przenośne - te parametry drastycznie spadły.

Gdzie sprawdzić udział ruchu mobilnego na stronach internetowych?

Podział źródła ruchu na twojej stronie internetowej możesz łatwo odczytać za pośrednictwem Google Analytics. W łatwy i przejrzysty sposób zilustrowane są tam dane obrazujące skalę ruchu w odniesieniu od źródła jego powstania. Jeżeli wielkość ruchu ludzi którzy odwiedzają twoje strony internetowe wskazuje na dużą rozbieżność proporcji - czyli np. ilość odwiedzin z komputerów stacjonarnych jest przeważający, a traffic z mobile wykazuje znikomą wartość - wówczas warto zastanowić się nad gruntowną optymalizacją strony pod kątem mobilnego SEO.

Zoptymalizowane strony a ich pozycjonowanie mobilne

Roboty indeksujące Google biorą w wielkim stopniu jakość strony pod kątem jej mobilnej użyteczności - dotyczy to crawlowania oraz indeksowania i późniejszego rankowania w wynikach wyszukiwania. Dlatego też istotną kwestią z punktu widzenia pozycjonowania (a nie tylko samej użyteczności strony) jest jej stopień zarówno zoptymalizowania pod urządzenia mobilne nie tylko dostępności, obłsługi ale i czasu ładowania i dobrych praktyk.